RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: de risico’s van een transparante markt

icon
Food21 mei, 2014

Amazon: omzet groeit, winst daalt

Deze conclusies trokken sprekers vorige week donderdag tijdens het EFMI Voorjaarscongres in Utrecht. Volgens Laurens Sloot, wetenschappelijk directeur van de EFMI Business School, is zelfs het machtige Amazon.com kwetsbaar in het transparante marktmechanisme. Daarin worden aanbieders van vergelijkbare producten immers moeiteloos tegen elkaar uitgespeeld door consumenten, die prijsinformatie snel en efficiënt via allerlei apps onder handbereik hebben.

 

“De omzet van Amazon groeit snel, maar hoe ontwikkelt zich de operationele winst van deze internetreus?”, zegt Sloot. “In 2010 kwam de EBIT van Amazon nog uit op een acceptabele drie procent, maar tegenwoordig ligt dit percentage aanzienlijk lager. Dit is een gevolg van prijstransarantie. Zelfs Amazon moet mee in het systeem van voortdurend onderbieden van prijsniveaus. Met als gevolg dat uiteindelijk niemand nog iets verdient.”

 

Van premium naar specialty

Ook in de levensmiddelenbranche zijn de prijzen voor consumenten en concurrenten transparant. “In het Verenigd Koninkrijk kennen we de app van MySupermarket en ook in Nederland zijn er aanbieders van prijsvergelijkingsapps”, zegt Sloot. “In de Nederlandse foodretail kruipt iedereen naar het midden uit angst om klanten en omzet te verliezen.”

 

Dat vindt Sloot echter “een heilloze weg, die je alleen maar kunt verlaten door speciaal en onderscheidend te zijn. In de top van het assortiment moet je geen premium-propositie meer hebben, maar specialiteiten aanbieden die je elders niet vindt. Mensen hebben steeds minder tijd, dus zul je als retailer echt iets speciaals moeten bieden, wil je hen ertoe bewegen hun schaarse tijd bij jou te besteden”, vervolgt Sloot, die de Duitse Edeka-ondernemer Hieber als voorbeeld noemt.

 

‘Online zit niet in het dna’

“Naast de centrale inkoop via Edeka koopt Hieber veel meer meest regionale producten zelf in. In non-food is de keuze die de Bijenkorf in Nederland heeft gemaakt, een goed voorbeeld: winkels die helemaal op retailbeleving zijn gericht. Elke dag gebeurt daar weer iets bijzonders”, vindt Sloot.

 

Niet elke supermarkt kan een Hieber zijn, maar heel wat traditionele, op functionaliteit ingerichte winkels met vergelijkbare producten kunnen blijven bestaan omdat er geen online alternatief is dat winst maakt. Online voedsel kopen zit nog niet in het dna van de consument, zegt voormalig online-ondernemer Christian van Someren: “Bol.com slaagt er in non-food wél in, om de consument uit te leggen waarom het een goed idee is om online te shoppen. De foodretailers lukt dat vooralsnog niet.”

 

‘Onvoorspelbaarheid maakt tijdbom van webshops’

Van Someren heeft ervaren hoe het is om als webshop uit de bocht te vliegen. In 2012 ging zijn geesteskind Truus.nl failliet, mede door fouten die volgens Van Someren op dit moment nog steeds door veel online aanbieders worden gemaakt. “Veel webshops zijn tikkende tijdbommen, omdat zij veel budget besteden aan het aantrekken van nieuwe klanten, terwijl een visie ontbreekt op de manier waarop je rendement behaalt en bestaande klanten voller maakt.”

 

Die tijdbom gaat af op het moment dat er opeens heel veel wordt besteld, terwijl de exploitatiebasis van de webshop niet klopt: dan neemt naast de omzet ook het kostenniveau exponentieel toe. Daarom moeten webshops er alles aan doen om voorspelbaarheid te creëren, vindt Walther Ploos van Amstel, logistiek expert aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. “Onvoorspelbaarheid is dodelijk voor de marge”, zegt hij.

 

Ook de ophaalpunten voor online bestellingen, waarmee online aanbieders de hoge kosten voor de laatste meters naar de klant uit de keten willen halen, lijden volgens hem onder de onvoorspelbaarheid: “Met die pick-up-points gaat zóveel geld en rendement verloren. De klant die ophaalt betaalt niet meer de verzendkosten, maar die ophaalpunten komen pas in actie als de klant voor de deur staat. Dat is niet efficiënt. Die ophaalpunten moeten weten wanneer de klant onderweg is zodat ze de soepele aflevering kunnen voorbereiden. Het is de hoogste tijd voor een ‘ikkomeraan’-app!”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN