BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Bike RepublicColruytColruyt GroupOkay
  • Onderwerpen AnalyseduurzaamheidE-commercethuisbezorgen
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: Hoe stevig zijn de vier groeipijlers van Colruyt Group?

iconFood8 juni, 2022

Om de wat negatieve stemming rond het bedrijf te keren, gaf Colruyt Group afgelopen dinsdag een uitgebreide strategische update aan de pers. De centrale boodschap: de groep speelt in op veranderende klantbehoeften met steeds meer oog voor diensten. Maar hoe stevig is het groeiverhaal echt?

Kritiek pareren

Voor het eerst nodigde Colruyt Group journalisten en analisten uit op een presentatie van z’n geactualiseerde strategie. Het bedrijf vond dat nodig, na de negatieve berichtgeving van de afgelopen maanden: er verscheen onder andere een zeer kritisch analistenrapport van Barclays en ook de recente – en ietwat verrassende – aankondiging over de Rode Prijzen lokte in de media heel wat speculatie uit over het einde van de laagsteprijsgarantie. De beurskoers is dit jaar al 40% gezakt.

CEO Jef Colruyt, geflankeerd door Jo Willemyns (COO Food Retail en Marketing Services) en Stefan Goethaert (COO Fine Food, Business & Group Services) nam dan ook ruim de tijd voor een zeer uitgebreide presentatie, die de recente kritiek moest pareren en meer duidelijkheid verschaffen over de toekomstvisie van het bedrijf. “Wij kijken twee generaties verder, niet enkel naar het volgende kwartaal,” zei hij daarover. En: “Colruyt is veel meer dan een winkelier.”

Retailer wordt dienstverlener

Maar het bedrijf wordt beoordeeld op resultaten, niet op langetermijnperspectief. “Misschien moeten die dingen wat dichter bij elkaar staan.” De pandemie heeft Colruyt wat marktaandeel gekost, geeft hij toe, maar dat wint de retailer nu terug. De huidige instabiele periode baart hem meer zorgen: “Het wordt geen wandeling in het park, we zullen dit samen moeten uitzweten.”

Colruyt wil z’n klanten het leven makkelijke maken, dat is de essentie. De retailer wordt een digitale serviceprovider. En naast digitalisering is duurzaamheid belangrijkste thema voor de volgende decennia. Groei moet voor de groep komen van vier pijlers, waarvan voeding er slechts één is: ook gezondheid, non-food en energie zijn speerpunten.

Focus op de stadsklant

In foodretail wil Colruyt nu eerst waken over de koopkracht van de consument. “Dat is voor ons een kerncompetentie, 120 medewerkers vergelijken elke dag 62.000 prijzen”, zegt Jo Willemyns. “We zijn in gesprek met de landbouw en de FMCG-sector.” Over de nieuwe prijscommunicatie bleef hij op de vlakte. Opmerkelijk: Colruyt ziet nog ruimte om te investeren in fysieke winkels, in België, Luxemburg en Frankrijk. Vooral in de steden is er potentieel: Colruyt gaat stadsklant beter bedienen, met winkels en e-commerce.

“Historisch hebben we daar een wat kleiner marktaandeel, en dat gat willen we nu versneld dichtrijden.” Dat Colruyt dit wil doen met eigen filialen en niet met franchisewinkels, die makkelijker op zondag kunnen openen, roept wel vragen op. Volgens Colruyt is het ook een deontologische keuze: de groep wil het risico niet afschuiven op zelfstandige ondernemers. “We zullen creatief moeten zijn rond openingsuren, efficiëntie, service… We denken dat we enkele openingen gevonden hebben.”

Voor het eerst is de retailer nu wél bereid om de boodschappen aan huis te bezorgen, met eigen chauffeurs, vanuit het nieuwe e-DC in Londerzeel. Tegen een stevige bezorgkost van 10 à 15 euro: daarover verschaft Colruyt volgende week meer duidelijkheid. Jef Colruyt geeft wel toe dat de Belgische loonkosten een handicap betekenen: “Quick delivery krijg je aan de Belgische loonvoorwaarden nooit rendabel.”

Nieuwe categorieën

In de supermarkten gaat de retailer sterker inzetten op enkele ‘nieuwe’ categorieën: bloemen, parafarmacie, foodboxen en brood. Categorieën waarin Colruyt tot nu toe geen voorloper is. Dus ook hier gaat het eerder om een inhaalbeweging. “Dat sommige concurrenten inderdaad sterker zijn in deze categorieën, doet er niet toe,” volgens Jo Willemyns. “Wij moeten de juiste categorieën aanbieden in de juiste context. Twintig jaar geleden beslisten we na heftige discussies om niet in te zetten op brood, twintig jaar later liggen de kaarten anders.”

Iets minder bekend, maar zeker niet onbelangrijk, zijn de productieactiviteiten van Colruyt Group: door zelf te produceren behouden we controle over de kosten, kunnen we de productie ook lokaal en ecologisch houden, zegt Stefan Goethaert. “Een derde van de omzet onder eigen merken produceren we zelf.” De groep gaat een nieuwe productie-eenheid bouwen voor kaasversnijding,  ontwikkelt ook steeds meer eigen landbouwactiviteiten en investeert zelf in landbouwgrond – de sector is daar niet onverdeeld gelukkig mee – en in een zeeboerderij. De eiwittransitie is een aandachtspunt.

Fitnesspotentieel

De stap van voeding naar gezondheid is niet groot, benadrukt Jef Colruyt. De investeringen die Colruyt hier doet, creëren wel degelijk synergie. Er rezen vragen rond de overname van fitnessketen JIMS, maar er zijn 1,2 miljoen fitnessers in België en een JIMS op een Colruytwinkel zetten is vrij simpel, zegt de topman. “Wij kunnen die fitnessers begeleiden met recepten, digitale support, kennis en inzicht.”

In non-food focust Colruyt Group op markten waarin consolidatie aan de gang is. De ambities met fietsketen Bike Republik zijn hoog: 130 miljoen euro omzet is het doel. Ook in de modesector zijn er nog mogelijkheden. “Maar een reisbureau bijvoorbeeld zullen we niet overnemen”, aldus Jef Colruyt.  Dat staat te ver van de huidige business.

Xtra als digitale laag

Interessant zijn de plannen van Colruyt Group met de Xtra-kaart, die veel meer is dan een doorsnee getrouwheidskaart. De app moet de digitale laag gaan vormen boven alle activiteiten van de groep. Er zijn nu 4 miljoen Xtra-kaarthouders, waarvan er zo’n 800.000 de app gebruiken. Dat aantal moet naar 1,5 miljoen. De app moet een echte winkelassistent worden, met onder andere een betaalfunctie en een verbeterd boodschappenlijstje. Ook Collect&Go wordt erin geïntegreerd: “We gaan naar een één-app-strategie. We bouwen die app op zoals WeChat dat doet, met mini-apps naast de kernfuncties”, aldus Jo Willemyns.

Conclusies? De deelnemers kregen een mooie update van de steeds bredere actieradius van Colruyt Group, maar we bleven qua échte nieuwswaarde toch een beetje op onze honger. De presentatie ging niet dieper in op actuele hete hangijzers, zoals de prijsconcurrentie met Albert Heijn of de opvolging van Jef Colruyt. Daarmee werden dus niet alle puntjes van kritiek getackeld. En nu maar uitkijken naar de jaarcijfers, die Colruyt Group publiceert op 14 juni…

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Om de wat negatieve stemming te keren, gaf Colruyt Group afgelopen dinsdag een uitgebreide strategische update aan de pers. De centrale boodschap: de groep speelt in op veranderende klantbehoeften met steeds meer oog voor diensten. Maar hoe stevig is het groeiverhaal echt?

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood29 juni, 2022
    Hoe de stijgende inflatie zich laat voelen in de supermarkt

    De inflatie in België flirt nu al met de grens van 10%, een nieuwe recordhoogte. De combinatie van hoge energieprijzen en de oorlog in Oekraïne veroorzaken nu toch ook gevoelige prijsstijgingen in de supermarktrekken.

  • iconFood28 juni, 2022
    Crisis of niet, de innovatiemachine van P&G dendert door

    Het antwoord op de huidige crisis ligt niet in blinde prijsverlagingen, wel in doordachte innovatie, zegt Olivier Lemay van P&G. Voor superieure producten wil de consument wél betalen. “We hebben een enorme innovatiepijplijn voor de komende jaren.”

  • iconFood28 juni, 2022
    Lotus Bakeries koopt Britse snacksfabrikant Peter’s Yard

    Lotus Bakeries zet z’n diversificatiestrategie verder met de acquisitie van Peter’s Yard, een Brits producent van chips en crackers. Het bedrijf had al een minderheidsbelang en neemt nu alle aandelen over.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconMode22 juni, 2022
    In beeld: Scotch & Soda maakt ambitieus statement in Milaan
  • iconMode16 juni, 2022
    Groeiend H&M nog niet op pre-coronaniveau
  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij
  • iconAlgemeen20 juni, 2022
    Amazon lanceert Belgische webshop na de zomer
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN