RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: REWE en Leclerc kunnen niet zonder elkaar

icon
Food9 juni, 2015

Pragmatische partnerruil

Het is hoogst opmerkelijk dat de ‘onoverbrugbare verschillen in strategische visie‘ waarop REWE in september 2013 besloot om de inkoopsamenwerking met Leclerc te verbreken, ruim anderhalf jaar later toch niet zo onoverbrugbaar blijken. Beide retailers gaan weer samen inkopen, net zoals ze al eerder deden, zeven jaar lang onder de vlag van Coopernic.

 

Bovendien gaan ze op projectbasis samenwerken, waarbij teams van beide retailers strategische thema’s oppakken zoals de ontwikkeling van biologische assortimenten, het exploiteren van reisbureaus, en samenwerking bij onderwerpen als import, elektrische mobiliteit en energie.

 

De aankondiging van de hereniging, op 5 juni jongstleden, kwam voor de buitenwacht als een donderslag bij heldere hemel. Het versterkt de indruk dat pragmatische partnerruil het schoolbal van de internationale (inkoop-)samenwerking bepaalt; een bal waar dansers snel van partner wisselen en muurbloempjes dreigen weg te kwijnen. REWE en Leclerc dansen nu weer met elkaar: dit jaar nog trekt REWE in bij haar nieuwe inkooplief, terwijl het de drie C’s Colruyt, Conad (Italië) en Coop Suisse (Zwitserland) in de kou laat staan.

 

REWE verlaat immers dit jaar nog de drie C’s, waarmee het anderhalf jaar geleden de nieuwe inkoopalliantie Core oprichtte. Daarmee verliest Core haar locomotief, want REWE is met een omzet van zo’n 51 miljard euro in 12 Europese landen veruit de grootste speler binnen Core en vertegenwoordigt meer dan de helft van het inkoopvolume. Zonder deze locomotief lopen de achterblijvende leden van Core het risico op een dood spoor te geraken.

 

Colruyt: het gaat niet om volume maar om groei

Desgevraagd wil de woordvoerder van Colruyt niets kwijt over de invloed van deze ontwikkeling op de inkooppositie van de discounter en de toekomst van Core. Hij verwijst naar een artikel in de Belgische krant De Tijd waarin Christophe Dehandschutter, aankoopdirecteur van Colruyt en vice-voorzitter van Core, zich geen zorgen zegt te maken over de invloed op de concurrentiepositie van Colruyt.

 

Het gaat volgens Dehandschutter niet alleen om het gebundelde inkoopvolume, maar ook om de verwachte groei. Die is zowel van Colruyt, Conad als Coop Suisse heel positief voor producenten, zo benadrukt de inkoopleider. Bovendien verloopt de samenwerking tussen de drie overgebleven Core-leden volgens hem erg vlot.

 

Het laatste wat de vice-voorzitter van Core zal doen, is publiekelijk de handdoek in de ring gooien nu de voorzitter van Core – REWE-chef Alain Caparros – de vorig jaar door REWE opgerichte inkoopalliantie nu alweer de nek lijkt om te draaien. Maar de argumenten die Dehandschutter aanvoert, zijn discutabel: feitelijk is Core gemarginaliseerd en hebben de drie overgebleven partners geen gemeenschappelijke meerwaarde voor leveranciers. En of de samenwerking binnen Core zo gesmeerd verloopt, is uiteraard niet te controleren. Voor REWE blijkt het alleszins geen reden om Core trouw te blijven.

 

Voor REWE telt alleen Leclerc

Wat is dan voor REWE de meerwaarde van Coopernic – waartoe naast Leclerc ook Coop Italia en Delhaize behoren – boven Core? REWE wil geen toelichting geven. “Alles wat we er nu over kwijt willen, staat in het persbericht”, aldus de woordvoerder. Coop Italia is een interessante partner, maar onmogelijk van doorslaggevende aard voor REWE, aangezien die in Italië met haar Penny-discountwinkels zelfs met Coop concurreert.

 

Delhaize staat buitenspel bij Coopernic, nu het in gesprek is met Ahold. “In het belang van Coopernic en haar leden zal Delhaize voorlopig niet meer fysiek aanwezig zijn tijdens de onderhandelingen, maar Coopernic heeft het mandaat om namens Delhaize te onderhandelen”, nuanceert Delhaize-woordvoerder Nicolas van Hoecke weliswaar. “Het feit dat Delhaize voorlopig niet meer fysiek rond de onderhandelingstafel verschijnt, betekent geenszins stopzetting van haar deelname in projecten of van het lidmaatschap van Coopernic.”

 

De reden voor REWE om bij Coopernic terug te keren, is Leclerc. Onder leiding van de eigenzinnige Michel-Edouard Leclerc is deze retailer qua omzet (45 miljard euro) en multinationale operatie een veel betere match dan de drie Core-leden die nu verweesd achterblijven. Leclerc is bovendien aanjager van de stormachtige ontwikkeling van de drives, zoals de ophaalpunten voor online bestelde levensmiddelen in Frankrijk worden genoemd, maar Leclerc ontbeert een sterke internationale partner, en hetzelfde geldt voor REWE.

 

Auchan en Metro deden de alarmbellen rinkelen

Doordat in oktober 2014 Auchan en Metro Group zich opeens als mondiale inkooppartners presenteerden, om al een maand later met de gezamenlijke inkoop te starten, zijn wellicht bij Leclerc en REWE alle alarmbellen gaan rinkelen. Door de nieuwe Duits-Franse inkoopcombinatie Metro-Auchan, die in totaal een omzetvolume van zo’n 114 miljard euro vertegenwoordigt, ontkomen REWE en Leclerc er niet aan om een streep te zetten onder hun strategische meningsverschillen en samen een volume van 96 miljard euro in stelling te brengen, waarbij de omzet van Coop Italia ook nog mag worden opgeteld.

 

Hoewel Dehandschutter het tegendeel beweert en meer op groei dan op volume schakelt, geldt in de internationale inkoop eenvoudigweg de macht van de grote getallen. Zeker in de rationele en efficiënte levensmiddelenbranche, waarin veel retailers kapitalen investeren in het vooralsnog onbewezen online businessmodel, is het stapelen van inkoopmacht nog steeds een beproefd recept om kosten te drukken en de kernactiviteit te laten renderen. Om internationaal, maar vooral op hun eigen thuismarkt, niet weggeconcurreerd te worden door Metro-Auchan, zijn REWE en Leclerc gewoon tot elkaar veroordeeld.

 

Vandaar dat REWE zijn Core-partners laat vallen en weer aanschuift bij Leclerc. Op de foto die REWE en Leclerc publiceerden bij het persbericht van jongstleden vrijdag 5 juni, zitten Alain Caparros en Michel Edouard Leclerc gebroederlijk naast elkaar. Twee glimlachende bestuursvoorzitters naast elkaar – en niet tegenover elkaar – aan tafel, in de wetenschap dat ze eigenlijk niet zonder elkaar kunnen. Dat is het pragmatisme dat de internationale inkoop anno 2015 bepaalt.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food25 juni, 2025
    Honderden uitzendkrachten staken bij Albert Heijn

    De distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker worden sinds vandaag getroffen door een staking van honderden uitzendkrachten. De interimwerkers protesteren tegen de uitzendbureaus, maar kozen AH als (eerste) strijdtoneel.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    Bom onder onlinesupermarkten: “Gewone supermarktmedewerkers”

    De online supermarkten Picnic en Flink moeten zich in Nederland voortaan houden aan de cao voor reguliere supermarkten. Die uitspraak in hoger beroep zet het kosten- en verdienmodel van de onlinesupers op de helling.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    De uitdaging van meten in retailmedia: hoe Delhaize inzicht en impact combineert

    (publireportage) Retailmedia is allang geen “nice-to-have” meer. Toch blijft meten een uitdaging. Media Marketing Delhaize (MMD) pleit daarom voor transparante metrics en toegankelijke inzichten.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN