RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse: De lokroep van de vaste lage prijs

icon
Food16 februari, 2016

Een high-low model of vaste lage prijzen, het is een bekend retaildilemma. Verschillende supermarktketens in Europa lijken momenteel af te willen van diepe promoties. Maar is dat een realistische ambitie? 

 

Shoppergedrag verandert

Vorige week kondigde de Britse supermarktketen Sainsbury aan dat ze alle volumepromoties (zogenaamde “multi-buy”-promoties, van het type 1+1 of 2+1) zal terugschroeven en zelfs langzaam laten uitdoven. De keten heeft dat type promoties sinds maart 2015 al met de helft doen dalen en de consument reageert positief. 

Een Everyday Low Pricing model (EDLP) is de toekomst, meent Sainsbury. De keten ziet shoppergedrag veranderen. “Shoppers winkelen frequenter, vaker komen ze de producten kopen die ze op dat moment nodig hebben”, observeert food commercial director Paul Mills-Hicks in The Guardian.

“Met vaste lage prijzen maken we het klanten makkelijker om de producten te kopen die ze nodig hebben, in de hoeveelheden die ze nodig hebben, zonder dat ze verplicht zijn om meerdere items te kopen om een korting te krijgen. We zien nu een grotere variëteit aan producten in de mandjes van onze klanten, wat erop wijst dat ze de flexibiliteit waarderen om hun eigen keuzes te maken.”

 

Ook Jumbo neemt bocht

Sainsbury is geen alleenstaand geval. Ook het Nederlandse Jumbo lijkt te willen terugkeren naar EDLP. Van bij de start geloofde de keten sterk in de kracht van permanent lage prijzen, maar na de overname van C1000 – een echte high-low speler – bleek die aanpak moeilijk houdbaar. Dus begon ook Jumbo met aanbiedingen. Daar komt de keten nu van terug.  

Eind vorig jaar introduceerde de retailer zogenaamde “maandaanbiedingen”, acties die een hele maand een lage prijs garanderen dus. En begin dit jaar werden dat “jaaraanbiedingen”. Niks meer of minder dan een vaste lage prijs, zou je kunnen zeggen, maar dan aantrekkelijker verpakt voor de shopper, omdat het woord “aanbieding” er nog inzit. 

 

Lastige strategie

Verrassend zijn de initiatieven van Sainsbury en Jumbo niet echt, als je weet dat de promotiedruk in ons land 22% bedraagt en dat 70% van de promoties niet rendabel is, zoals Nielsen vorig jaar berekende. Dat is elders niet anders.

Voor retailers heeft een EDLP-aanpak zeker voordelen. Inventaris en bevoorradingskosten blijven beter onder controle, de voorraad wordt makkelijker beheerd, omdat er niet die grote variaties zijn in de verkoop. 

Maar is EDLP een duurzame strategie voor supermarkten? Kun je shoppers, die zo gewend zijn (of verslaafd) aan wekelijkse folderacties, overtuigen dat ze zonder aanbiedingen toch goedkoper uit zijn? Dat is ratio versus emotie. En we weten dat de shopper ook maar een mens is, en dus niet erg rationeel. 

Bovendien heb je als retailer toch geregeld nieuws nodig om in de aandacht van de consument te blijven. Vaste lage prijzen zijn geen nieuws. Daarom is EDLP een lastige strategie voor supermarkten. Je concurrenten schieten er zo een gat in. Perceptie versus cijfers. Zo krijg je al gauw een promotie-opbod, waarin iedereen meegaat. Acties van het type 1+1 werden in België pas gangbaar na de intrede van Albert Heijn, nietwaar?  

 

Bestaat EDLP wel? 

Bijkomend argument: het blijkt nogal kostelijk voor een retailer om te switchen van high-low naar vaste lage prijzen. Zesmaal duurder dan andersom, berekende een studie van Stanford Business vijf jaar geleden. Daarom blijven de meeste retailers bij hun promotiestrategie. 

En dan kun je je afvragen of er eigenlijk wel échte EDLP-spelers bestaan in de foodretail. Is Walmart een goed voorbeeld van EDLP? Niet echt, de keten voert wel degelijk stevige promoties onder de noemer “Rollbacks” en “Daily Savings”. En Colruyt? Dat is erg relatief: de retailer garandeert wel steeds de laagste prijzen, maar lokt elke week klanten met Rode Prijzen en Extra-kortingen. Colruyt reageert bovendien op elke promotie bij een concurrent. Ook Aldi en Lidl hebben wekelijkse promoties nodig om de trafiek naar de winkels op peil te houden. 

 

Minder is meer

In de hypercompetitieve foodwereld is een sterk prijsimago onontbeerlijk en een consequent lageprijzenbeleid kan daartoe bijdragen. In die zin zijn de initiatieven van Sainsbury en Jumbo zeker gegrond. Bovendien zou je denken dat demografische evoluties (meer alleenstaanden, kleinere gezinnen) niet meteen een pleidooi pro volumepromoties ondersteunen.

Maar het lijkt erop dat geen enkele supermarktketen zonder promoties kan. Het is een goed idee om dure en ineffectieve promoties zoveel mogelijk terug te dringen, maar je kunt ze niet geheel afschaffen. Wat je wel kunt doen, is ze slimmer en creatiever aanpakken in plaats van zomaar producten weg te geven. Met minder maar betere acties val je alleszins meer op in het overaanbod aanbiedingen vandaag. Ook inzake promoties geldt dus wellicht: less is more.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN