RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Auchan schrapt 1475 banen in Frankrijk

icon
Food10 september, 2020

De Franse hypermarktketen Auchan ontslaat 1475 medewerkers in een ingrijpende reorganisatie: een verandering van strategie is nodig nu klanten nog meer online en nog minder in de hypermarkt kopen.

 

“Renaissance” voor 2022

“De hypermarkt heeft minder succes”, bevestigt topman Jean-Denis Deweine een trend die al voor de coronapandemie duidelijk was. Alleen heeft Covid-19 de evolutie naar meer digitaal en meer lokaal nog versneld, en is de Franse supermarktgroep “waarschijnlijk te traag geweest met het ontwikkelen van nieuwe modellen”, geeft de CEO tegenover RTL.

 

Tijd om daar verandering in te brengen dus: onder de noemer “Renaissance voor 2022” ontslaat de retailer 1475 medewerkers. Er zouden wel 377 nieuwe jobs bijkomen, wat het nettototaal op 1088 verloren banen brengt. Het is de tweede ontslagronde op korte tijd, want in januari vroeg Auchan ruim 600 kantoormedewerkers te vertrekken en in 2019 sloten 21 winkels de deuren.

 

300 afhaalpunten voor voetgangers

Het bedrijf wil zijn online voedselomzet verdubbelen tegen 2022 en gaat voor een uniform beheer van de toevoerketen, van de leverancier tot de klant. Onderdeel daarvan is de verdere digitalisering van het aanbod en het versnellen van de ‘klantenreis’. Zo zet de groep sterk in op afhaalpunten: er komen 300 ‘drives’ voor voetgangers in de Franse stadscentra, waarvan al vier de deuren hebben geopend in thuisstad Rijsel.

 

Belangrijke veranderingen vinden ook in de hypermarkten plaats: de klassieke grote dozen worden steeds meer leveringsplatforms, maar ook productielocaties: de keukens, die vroeger de cateringafdelingen bevoorraadden, zullen nu ook de meeneemmaaltijden bereiden voor de andere verkoopkanalen van de groep. De te groot geworden panden krijgen bovendien ‘corners’ van andere non-foodformules, zoals zusterketens Boulanger of Kiabi. 

 

Geen servicebalies meer

Aan de keerzijde worden dan wel negen van de elf reparatiecentra voor elektronica gesloten en verdwijnen de klantenservice-balies in de hypermarkten. Auchan wil in plaats daarvan alle klantenservice digitaliseren, wat met 434 medewerkers minder kan. Ook gaat het vleesatelier in Lieusaint dicht: daar 57 mensen werken. 

 

Hoewel het bedrijf niet durft besparen op kassamedewerkers (onthaald als helden in coronatijden), zijn wel 124 afvloeiingen voorzien onder de kassamanagers. Auchan wil traditionele, automatische en contactloze kassa’s nog meer gaan combineren.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN