RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Bag&Buy opent verpakkingsvrije winkel

icon
Food4 september, 2015

Samen minder afval

Bag&buy biedt alle producten zonder verpakking aan om zo een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving. Omdat de klant zelf alle producten kan tappen, kan hij ook zelf bepalen hoeveel of hoe weinig hij neemt. Dit is handig voor alleenstaanden, voor een specifiek recept of wanneer een klant even wat minder geld heeft. Hij kan eigen verpakkingen meenemen om te vullen, maar er zijn ook potten en tassen te koop in de winkel.

 

De producten in het assortiment van Bag&Buy zijn voor een deel biologisch. Ook wordt het brood verpakt in stoffen broodzakken van Fair Trade Factory, een naaiatelier in Tanzania dat is opgezet om werk te bieden aan kleermakers en transparantie in de textielindustrie te brengen.

 

Bag&Buy is de tweede winkel zonder verpakkingen in Nederland: Opgeweckt Noord in Groningen opende in mei als eerste. Karen Schuuring is aangesteld als eerste winkelmanager van Bag&Buy.

 

Feedback van responsgroep

Bag&buy wil aan de hand van een responsgroep uitvinden welke klanten de winkel precies aantrekt en wat deze verwachten. “We selecteerden een groep van twintig mensen die meedenken over de assortimentskeuze en de ontwikkeling van de productgroepen. Zo vroegen we in welke variaties producten beschikbaar moeten zijn en of ze biologisch of fairtrade moeten zijn”, vertelt Renske van der Wal, verantwoordelijk voor assortimentsontwikkeling van Bag&Buy. “Deze assortimentresponsgroep willen we straks doorontwikkelen als persoonlijke feedbackgroep met op termijn een eigen Facebookpagina”.

 

Ondernemer Van Dijk, actief in systemen voor de verkoop van bulklevensmiddelen, kwam op het idee van de verpakkingsvrije winkel toen hij in de Verenigde Staten ontdekte dat biologische supermarkt Wholefoods al sinds de oprichting in elke supermarkt een afdeling ‘bulk foods’ heeft. “Winkeleigenaren waren enthousiast omdat het goed verkocht en voor klanten een lang gekoesterde wens was. Ik zag zo’n soort winkel in Nederland voor me. Het past in de tijd van bewuster kopen en bewuster keuzes maken. Mijn ambitie is om dit concept tot leven te brengen en in elke stad een Bag&Buy-winkel te openen”, aldus Van Dijk.

 

Twijnstraat wordt foodstraatje

Bag&Buy is gevestigd in de Twijnstraat, een oud Utrechts winkelstraatje waar de Oude Gracht in uitloopt. Het straatje ontwikkelt zich tot steeds meer tot een foodstraatje, met ook Ekoplaza en het Vlaamsch Broodhuys en aan het einde van de straat zit Albert Heijn met het onlangs geopende Bio-winkeltje. De Twijnstraat krijgt tevens steeds meer horeca.

 

Bag&Buy hield voorafgaand aan de opening een promotietour door Utrecht. Klanten konden bij een bakfiets met dispensers zien hoe ze in de winkel zelf bakjes, flessen en zakjes kunnen vullen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food27 juni, 2025
    Okay in 2026 ook open op zondagvoormiddag

    Okay opent vanaf begin 2026 ook de deuren op zondagvoormiddag. Vier maanden nadat Colruyt Group de intentie bekendmaakte, is de keten tot een akkoord gekomen met de sociale partners.

  • icon
    Food27 juni, 2025
    Kaufland modelleert marketingafdeling naar Lidl-voorbeeld

    Kaufland, onderdeel van de Duitse Schwarz Gruppe, herstructureert zijn marketingafdeling en introduceert een nieuwe eenheid onder de noemer "Kunde" ("klanten"). De retailer volgt daarmee het voorbeeld van zusterketen Lidl.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    Honderden uitzendkrachten staken bij Albert Heijn

    De distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker worden sinds vandaag getroffen door een staking van honderden uitzendkrachten. De interimwerkers protesteren tegen de uitzendbureaus, maar kozen AH als (eerste) strijdtoneel.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN