RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Test-Aankoop: enkel Colruyt en Albert Heijn voeren strijd om de laagste prijs

icon
Food27 november, 2019

De prijsverschillen tussen supermarkten worden weer groter in België, zo blijkt uit de jaarlijkse supermarktenquête van Test-Aankoop: Colruyt en Albert Heijn vechten een stevig robbertje uit, maar Delhaize, Carrefour en Makro lossen de rol. Jumbo zit nog niet in de vergelijking.

 

Colruyt blijft de goedkoopste

Colruyt blijft volgens de consumentenorganisatie de goedkoopste supermarkt in België. Zeker shoppers die vooral merken kopen, zijn het goedkoopst uit bij de discounter. Wel zijn de prijzen er nog lager als er in de buurt van die Colruyt een Albert Heijn ligt. Bij Carrefour Hyper, Makro, Cora en (AD) Delhaize zijn de prijzen voor merkproducten eerder gemiddeld. Carrefour Market Groupe Mestdagh en Intermarché zijn duurder, Match is het duurst.

 

Ook voor de budgetproducten is Colruyt het goedkoopst, en opnieuw ziet de consumentenorganisatie verschillen in de buurt van een Albert Heijn. Verderop volgen de witte producten van Carrefour Hyper, Intermarché, Delhaize en Carrefour Market. Makro (met het merk Aro), Leader Price (Le Prix Gagnant) en Match (Winny) zijn duurder. Bij de huismerken scoren de harddiscounters goed: Lidl klopt nipt Aldi, gevolgd door Leader Price, Colruyt (Boni Selection) en Albert Heijn.

 

“Colruyt is ook met huismerken wel degelijk de goedkoopste van de Belgische markt”, reageert COO Marc Hofman van Colruyt Group. “Het verschil dat vastgesteld wordt door de supermarktenquête komt uitsluitend voort uit het feit dat in de enquête geen rekening wordt gehouden met Everyday als huismerk. Wanneer je rekening houdt met Everyday als één van onze twee huismerken, naast Boni, dan is Colruyt ook bij de huismerken veruit de goedkoopste van de Belgische markt.”
 

In de gemengde korf van merken en huismerken, die het reële koopgedrag het best moet weerspiegelen, haalt Colruyt het – en al zeker wanneer er een Albert Heijn in de buurt is. Op twee staat afhaaldienst Collect & Go – als die bij een Albert Heijn pick-up point ligt. En op de derde plaats staat Albert Heijn, dat 2% duurder is dan de goedkoopste Colruytwinkels.

 

Verschillen zijn groter

Opmerkelijk is het grote verschil met de andere spelers: de Carrefour hypermarkten zijn 12% duurder, Delhaize, Makro en Carrefour Market 17%, Intermarché 19%. De afgelopen jaren waren de verschillen nochtans juist kleiner geworden. Het lijkt er dan ook op dat de prijsoorlog enkel nog wordt uitgevochten tussen Colruyt en Albert Heijn. De overige supermarktketens lijken andere prioriteiten te hebben dan de laagste prijs. Met uitzondering dan van harddiscounters Aldi en Lidl, die echter geen volledig assortiment merkproducten verkopen en daarom niet in de algemene rangschikking staan. Jumbo komt nog niet voor in de vergelijking.

 

Test-Aankoop vergeleek in de eerste negen maanden van 2019 binnen alle categorieën en in alle supermarkten samen elke maand de prijzen van 24.000 producten. De methode werd dit jaar opnieuw aangepast, schrijft De Standaard: van een aantal supermarkten krijgt de organisatie de volledige prijslijsten, waaruit 302 vergelijkbare producten werden geselecteerd, waaronder 95 merkproducten. Andere prijzen verzamelt Test-Aankoop online. Omdat Spar en Okay hun prijzen niet online publiceren, zitten ze niet in de vergelijking.

 

De prijsvergelijking (voor de gemengde korf)

 Colruyt nabij AH  100
 Collect & Go nabij AH PUP  102
 Albert Heijn  102
 Colruyt niet nabij AH  105
 Collect & Go niet nabij AH PUP  107
 Carrefour Hyper  112
 Delhaize  117
 AD Delhaize  117
 Makro  117
 Carrefour Market  117
 Intermarché  118
 Carrefour Market Mestdagh  119
 Match  128

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food14 augustus, 2025
    Ondanks sombere consument verwacht Carlsberg meer winst

    Net als sectorgenoten AB InBev en Heineken ziet Carlsberg de volumes terugvallen nu consumenten afgeschrikt worden door prijsverhogingen en steeds vaker alcohol afzweren. Toch verwacht de brouwer meer winst.

  • icon
    Food14 augustus, 2025
    Groei bereide maaltijden blijft achter bij HelloFresh

    Ondanks hoge verwachtingen levert de afdeling bereide maaltijden bij HelloFresh nog niet de verhoopte groei. Het bedrijf ziet de omzet verder afkalven door een focus op minder, maar betere klanten.

  • icon
    Food14 augustus, 2025
    Hoe Amazon de Amerikaanse boodschappenmarkt wil openbreken

    Tegen eind dit jaar kunnen Amazon Prime-leden in liefst 2300 Amerikaanse steden verse voeding aan huis bezorgd krijgen op de dag van de bestelling. De retailer gaat zo frontaal de concurrentie aan met Walmart, Kroger en Instacart.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    Waarom Shopify AI-bots tegenhoudt aan de kassa
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN