RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Beyond Meat rekent op grote doorbraak deze zomer

icon
Food6 mei, 2020

Ondanks de sluiting van zijn grootste afnemers groeide de kwartaalomzet van Beyond Meat met liefst 141% naar 97 miljoen dollar (90 miljoen euro). Deze zomer wil de producent van vleesvervangers zich agressief de markt in prijzen.

 

Groei in de supermarkten

Beyond Meat, bekend van zijn “net echte” vegetarische hamburgers, rapporteerde driemaandelijkse resultaten die beter waren dan verwacht: de globale netto-omzet steeg met 141,4% naar 97,1 miljoen dollar. Het was wel de laagste groei in minstens vijf kwartalen voor de producent van ‘nepvlees’, maar toch beduidend meer dan de 88,3 miljoen dollar (82 miljoen euro) die analisten hadden verwacht.

 

De sluiting van restaurants in maart, inlusief die van vaste partners als McDonald’s en Starbucks, heeft flink op de omzet ingehakt: topman Ethan Brown vertelde dat de verkoop aan de foodservice in maart ongeveer 23% lager was dan het bedrijf had verwacht, en dat de sluitingen ook in het tweede kwartaal voelbaar zullen zijn.

 

Vleesproductie plat in de VS

Opvallend genoeg steeg echter de retailverkoop met 12%. “Zoals de meeste voedselbedrijven hebben we de impact gevoeld, maar is het zeker niet destabiliserend voor het bedrijf”, verwijst Brown naar de coronacrisis. Een verklaring is wellicht te vinden bij het toenemende tekort aan vlees in de Verenigde Staten, waardoor mensen sneller geneigd zijn plantaardige vervangers te ontdekken.

 

Tyson Foods, een van de grootste vleesproducenten van het land, heeft bijvoorbeeld verschillende fabrieken gesloten nadat arbeiders ziek waren geworden en ook slachthuizen zijn tijdelijk gesloten. Bijna een derde van de verwerkingscapaciteit voor varkensvlees in de VS ligt momenteel plat en Tyson waarschuwt dat “miljoenen kilo’s vlees uit de toeleveringsketen verdwijnen“. Bijgevolg zijn de groothandelsprijzen er vorige week met bijna 30% gestegen, terwijl de prijs voor rundvlees een recordhoogte heeft bereikt.

 

“Het moment voor de sector”

Beyond Meat is vastbesloten om hierop in te spelen en harten te winnen met zijn gezondere en duurzamere vleesalternatieven. “Dit is het moment voor onze sector,” zegt Brown tegen Yahoo Finance: “We moeten ervoor zorgen dat we deel uitmaken van de oplossing”, verwijzend naar de oorzaak van de verspreiding van het coronavirus: de consumptie van en handel in besmet vlees op de versmarkt in het Chinese Wuhan.

 

“We zullen deze zomer agressief zijn op het vlak van prijzen. Dat is logisch. We gaan de zomer gebruiken als een kans om nieuwe consumenten naar ons merk te brengen, om de totale consumentenbasis te vergroten”, aldus Brown, die daarvoor ook bereid is om marge in te boeten.

 

De producent schort mede hierdoor wel zijn prognose voor 2020 op. In het eerste kwartaal behaalde Beyond Meat een nettowinst van 1,8 miljoen dollar (1,7 miljoen euro), vergeleken met een nettoverlies van 6,6 miljoen dollar een jaar eerder. Analisten hadden ook dit keer een verlies verwacht.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN