RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vegaburgers Beyond Meat halen extra geld op

icon
Food30 juli, 2019

Beyond Meat, pionier in ‘net echte’ vleesvervangers, zoekt vers geld: na een kwartaal van forse groei maar met oplopende verliezen, brengt de Amerikaanse producent nieuwe aandelen naar de beurs.

 

Meer omzet, meer verlies

Amper drie maanden na zijn initiële beursgang, wil Beyond Meat nog eens 3,25 miljoen aandelen naar de beurs brengen. Dat maakt de producent van vegetarische burgers bekend naar aanleiding van zijn tweedekwartaalcijfers. Beyond Meat oogst dan wel internationaal succes – de burgers en worsten zijn vandaag al in 51 landen te vinden – maar die expansie blijkt ten koste te gaan van de rentabiliteit.

De omzet van Beyond Meat steeg in het voorbije tweede kwartaal met liefst 287% naar 67,3 miljoen dollar (zo’n 60,4 miljoen euro), terwijl analisten uitgingen van slechts 52,7 miljoen dollar (47,3 miljoen euro). Daar stond echter een nettoverlies van 9,4 miljoen dollar (8,4 miljoen euro) tegenover, wat beduidend meer was dan de 7,4 miljoen dollar (6,6 miljoen euro) onder nul een jaar eerder. Ook analisten verwachtten minder rode cijfers.

 

Drie miljoen nieuwe aandelen

Topman Ethan Brown verwacht niettemin dat de komende twee kwartalen de sterkste zullen zijn en verwacht een hogere omzet in het derde kwartaal. Er zouden deze zomer ook minder capaciteitsproblemen dan tijdens het vorige barbecueseizoen moeten zijn, al kunnen er nog “zeer kortstondige storingen” optreden.

Voor het hele jaar 2019 verhoogt Brown dan ook vol vertrouwen de vooruitzichten: Beyond Meat gaat nu uit van een netto-omzet van 240 miljoen dollar (zo’n 215 miljoen euro), terwijl het bedrijf drie maanden geleden nog uitging van 210 miljoen dollar. Heel wat restaurantketens gaan ondertussen in zee met de producent: bijna de helft van alle omzet komt vandaag al uit de horeca- en foodservice-tak. Retail is goed voor de ruime andere helft.

Beyond Meat ziet weliswaar toenemende concurrentie opduiken van andere spelers zoals Nestlé en Unilever, die zelf ook fors investeren in vleesvervangers. De directie gaat daarom over tot een tweede beursgang, waarbij bestaande aandeelhouders 3 miljoen aandelen naar de beurs brengen en ook het bedrijf zelf nog eens 250.000 eigen aandelen vrijgeeft. Met dat geld wil de producent investeren in verdere groei. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN