RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kasteelbier en Filou willen China, Rusland en India veroveren met bier in blik

icon
Food4 april, 2019

Brouwerij Van Honsebrouck, bekend van Kasteelbier, Brigand en Filou, investeert 10,5 miljoen euro in een afvullijn voor bier in blik. Daarmee wil de brouwer uit het West-Vlaamse Izegem China, Rusland en India veroveren.

 

Perceptieprobleem?

De keuze voor blik lijkt heiligschennis, want bier in blik geniet nu niet bepaald een sterk imago. “Bij ouderen is er misschien een perceptieprobleem. Maar bij millenials niet”, zegt eigenaar en CEO Xavier Van Honsebrouck (52) in zakenkrant De Tijd. “Fransen en Amerikanen drinken al veel bier uit blik. Als je het bier in blik savoureert uit een glas ervaar je geen enkel smaakverschil. Blik is op alle vlakken beter dan flesjes. Het is eigenlijk een klein vat, en iedereen weet dat bier van het vat het lekkerst is. Het wordt niet aangetast door licht.”

 

Voorts heeft blik niks dan voordelen. Zo is blik makkelijk recycleerbaar en weegt het minder dan glas, waardoor er meer blikjes dan flessen in een vrachtwagen kunnen. Dat is natuurlijk mooi meegenomen voor de export. “Bier in blik is veel makkelijker en goedkoper te exporteren naar verre landen. We willen China en India veroveren door nieuwe goedkope bieren te verspreiden ‑ fruitbier en witbier – en in de slipstream daarvan onze speciaalbieren aan de man te brengen”, aldus Van Honsebrouck, die ervan overtuigd is dat India even veel potentieel heeft als China.

 

Al 64% van productie naar buitenland

Vorig jaar zag Castle Brewery Van Honsebrouck zijn verkochte volume met 13% stijgen tot 133.000 hectoliter bier. Dat is het equivalentruim 40 miljoen pintjes van 33 centiliter. De brouwer realiseerde een omzet van 31 miljoen euro, ook al een groei met 13 procent.

 

Momenteel exporteert de West-Vlaamse brouwerij 64% van haar productie naar het buitenland: vooral Nederland, Frankrijk, Rusland en Israël. In de VS loopt het wat moeilijker door de opkomst van Amerikaanse speciaalbieren. “’De export naar daar daalde in de afgelopen tien jaar met de helft”, zegt Van Honsebrouck. “’Think local, drink local’, denken Amerikanen. Maar elders zijn er nieuwe kansen. Bijvoorbeeld in Mexico, Chili en Colombia.”

 

Sinds de ingebruikname van een gloednieuwe brouwerij in 2016 ‑ het ging toen om een investering van meer dan 40 miljoen euro ‑ groeit de brouwerij als kool. “’In drie jaar tijd werden we 34 procent groter. En vorig jaar dus 14 procent. Voor we in 2015 verhuisden van Ingelmunster naar Izegem groeiden we 3 tot 4 procent per jaar. We hebben onze huidige groei vooral te danken aan Filou en het fruitbier Kasteelbier Rouge”, aldus nog de CEO.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN