RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour Belgium sluit 2 hypermarkten, 1233 banen op de tocht

icon
Food25 januari, 2018

Het herstructureringsplan van Carrefour Belgium houdt zowel winkelsluitingen in als afvloeiingen op het hoofdkantoor in Evere. De hypermarkten in Genk en Angleur gaan dicht.

 

Structureel verlieslatend

Carrefour België streeft naar een herziening van de efficiëntie in haar 44 geïntegreerde hypermarkten. Drie hypermarkten (Westerlo, Brugge Sint-Kruis en Haine-Saint-Pierre) worden omgebouwd naar het supermarktformaat. De hypermarkt van Turnhout zal oppervlakte inboeten, maar blijft wel een hypermarkt. Twee structureel verlieslatende hypermarkten, met name Genk en Belle-Île in Angleur, zullen sluiten.

 

Op de hoofdzetel overweegt Carrefour België een vereenvoudiging en digitalisering van de taken, een hogere productiviteit van de centrale activiteiten en een herziening van de investeringen. Die maatregelen zouden gevolgen kunnen hebben voor maximaal 1233 personen, meer bepaald 1053 personen binnen de hypermarkten en 180 personen op de hoofdzetel van Carrefour België. De 443 Market Supermarkten en 296 Express buurtwinkels blijven buiten schot.

 

De herstructureringen kaderen in het transformatieplan ‘Carrefour 2022’ dat CEO Alexandre Bompard afgelopen dinsdag presenteerde. Dat plan omvat enerzijds belangrijke kostenbesparingen, anderzijds grote investeringen in e-commerce, proximiteit en een verbeterd aanbod verse voeding. Op de hoofdzetel van de groep in Frankrijk verdwijnen er 2400 jobs, terwijl er ook 273 voormalige DIA-winkels zullen worden verkocht of gesloten. De Franse hypermarkten zullen in totaal 100.000 m² verkoopoppervlakte inleveren, maar sluitingen staan bij onze zuiderburen niet op het programma.

 

Nieuwe uitdagingen

De retailer benadrukt dat de sector sinds het vorige reddingsplan in 2010 af te rekenen krijgt met nieuwe uitdagingen en ingrijpende veranderingen. De concurrentie wordt diverser en groeit sterk aan en het koopgedrag van de Belgische consumenten ondergaat een evolutie waarbij e-commerce, voornamelijk afkomstig uit het buitenland, een grotere rol speelt. In 2017 consumeerden de Belgen ook minder. Al deze factoren leiden ertoe dat Carrefour België haar commerciële dynamiek moet versterken en haar kosten moet herzien.

 

Het bedrijf wil actief inzetten op de dienstverlening naar de klanten, op de uitbouw van het digitale luik, op verse en bioproducten en de huismerken, en haar lokale verankering verder ontwikkelen via lokale producenten en actoren. Om de competenties van de medewerkers en franchisepartners te versterken, investeert de retailer in de opleiding van haar teams, onder meer door de oprichting van een Digital Academy.

 

Winkelopeningen

Bovendien zal Carrefour België in 2018 meer dan dertig nieuwe Market-supermarkten en Express-buurtwinkels openen, en daarnaast ook zeventig e-commerce afhaalpunten. Ook zal het bedrijf investeren in prijszetting en logistiek. Precies om deze investeringen te kunnen realiseren, zijn kostenbesparingen noodzakelijk en moet de efficiëntie omhoog, klinkt het.

 

De directie bevestigt haar wens om de sociale gevolgen zoveel mogelijk te beperken en alle mogelijke alternatieve of begeleidende maatregelen te overwegen in overleg met de sociale partners. Carrefour stelt vandaag 11.500 mannen en vrouwen tewerk en baat in België 45 hypermarkten, 443 supermarkten, 296 buurtwinkels en 179 afhaalpunten uit.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN