RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour op koers, maar met sputterende motor

icon
Food25 juli, 2019

De Franse retailer Carrefour is naar eigen zeggen goed op weg om z’n ambitieuze doelstellingen waar te maken, ondanks onzekere marktomstandigheden. Maar in Frankrijk én België stellen de halfjaarcijfers toch wat teleur.

 

Moeizaam in Europa

Met een vergelijkbare omzetgroei van 3,9 procent in het tweede kwartaal en een groei van de operationele winst met 4,5 procent in de eerste zes maanden van dit jaar, lijkt Carrefour in eerder goede doen. De omzet steeg op groepsniveau met zowat 3,5 procent tot 38,8 miljard euro. Een duidelijke verbetering van de prestaties, vindt topman Alexandre Bompard, die benadrukt dat de retailer de initiatieven in het kader van z’n transformatieplan nog opdrijft.
 

Maar niet alle cijfers ogen rooskleurig. Terwijl de groei in Latijns-Amerika beter was dan verwacht, boerde de retailer achteruit in Europese landen als Frankrijk, Spanje, Italië en België. Op de Franse markt blijven de hypermarkten het moeilijk hebben en daalt de non-food verkoop sterk. Beter gaat het met de foodverkopen, de supermarkten en de buurtwinkels. In België ging de omzet in de eerste jaarhelft met 3,1 procent naar beneden, tot 2,015 miljard euro. In het tweede kwartaal bedroeg de vergelijkbare omzetdaling 1,6 procent (tegenover 0,4 procent in het eerste kwartaal). Het gevolg van een zwakke markt, sterke concurrentie en lage inflatie, zegt het bedrijf.

 

Hoge ambities

Toch houdt de groep vast aan z’n hoge ambities. De retailer investeert in prijscompetitiviteit en in de ontwikkeling van diensten en onlineactiviteiten. Het aantal afhaalpunten voor e-commerce blijft stijgen, tegelijk rolt het bedrijf thuisbezorging aan hoog tempo uit in verschillende markten. Carrefour rationaliseert z’n assortimenten en actualiseert z’n winkelformules – vooral dan de hypermarkten. Qua expansie ligt de nadruk op convenienceconcepten en vernieuwende formules, zoals de Carrefour Bio-winkels of het restaurantconcept Carrefour Bon Appétit.  
 

Het Act for Food programma wordt meer dan ooit de bestaansreden van de groep. De verkoop van bioproducten steeg met 25 procent in het tweede kwartaal. De Carrefour huismerken krijgen voortaan de nutri-score op de verpakking, de strijd tegen voedselverspilling wordt opgevoerd.  De inkoopallianties Envergure (met Système U) in Frankrijk en met Tesco op Europees niveau, werpen hun eerste vruchten af. Het kostenbesparingsprogramma leverde al 1,4 miljard euro op, tegen 2020 moet dat 2,6 miljard worden. De retailer blijft ook onrendabele en niet-strategische onderdelen afstoten, zoals de activiteiten in China en de vastgoedportefeuille van Cargo Property Assets.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN