RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour groeit in Frankrijk en Brazilië, nattigheid in rest Europa

icon
Food25 juli, 2024

Carrefour is tevreden over zijn financiële resultaten in het tweede kwartaal en de eerste jaarhelft, ondanks uitdagende omstandigheden in Europa. De groei werd gedreven door de kernmarkten Frankrijk en Brazilië.

Honderden winkels extra

Carrefour bevestigt zijn financiële doelstellingen voor 2024 en gaat “vol vertrouwen de tweede helft van het jaar in”. In een gemengde economische context heeft de groep een zeer goede prestatie geleverd in zijn twee belangrijkste landen, Frankrijk en Brazilië, zegt CEO Alexandre Bompard. Elders in Europa had de groep naar eigen zeggen last van het weer.

In Frankrijk vergrootte de groep zijn voetafdruk met de overname van 23 voormalige Casino-winkels en de integratie van Cora en Match, goed voor 175 supermarkten extra. Er kwamen met 166 nieuwe gemakswinkels ook een recordaantal nieuwe franchisenemers bij. Het marktaandeel op de thuismarkt bereikte zo het hoogste niveau sinds 2012. De vergelijkbare omzet daalde in de eerste jaarhelft nochtans met 2%, volgens de groep omwille van de lagere prijzen na de inflatiepiek.

Belgische strategie werkt

De omzet van Carrefour steeg in het tweede kwartaal met 10,8% op vergelijkbare basis, over de eerste helft van het hele jaar met 12,1%. De EBITDA groeide met 3,4% tot 1,92 miljard euro, terwijl de recurrente operationele winst met 6,2% steeg tot 743 miljoen euro. De operationele marge verbeterde met 11 basispunten tot 1,8%. E-commerce groeide aanzienlijk met 28% (tweede kwartaal) en 30% in de eerste jaarhelft. In Brazilië steeg het bruto handelsvolume zelfs met 46%.

In België is de “trend positief”, meent de supermarktgroep. Vorig jaar profiteerde Carrefour van de troebelen bij Delhaize en steeg de omzet uitzonderlijk sterk, waardoor er nu een vergelijkbare daling van 3,8% was. Toch zegt de keten het succes van de huidige commerciële strategie te zien. De recurrente operationele winst steeg er, in tegenstelling tot in de rest van Europa. De winst halveerde in Europa (exclusief Frankijk) zelfs over de eerste jaarhelft, van 164 miljoen euro in 2023 naar 84 miljoen euro nu.

Carrefour verwacht 2024 met meer winst af te sluiten. De Olympische Spelen in Parijs, waar de retailer een belangrijke sponsor is, moeten voor meer zichtbaarheid zorgen en de waarden van de groep uitdragen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN