RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour groeit in Frankrijk en Brazilië, nattigheid in rest Europa

icon
Food25 juli, 2024

Carrefour is tevreden over zijn financiële resultaten in het tweede kwartaal en de eerste jaarhelft, ondanks uitdagende omstandigheden in Europa. De groei werd gedreven door de kernmarkten Frankrijk en Brazilië.

Honderden winkels extra

Carrefour bevestigt zijn financiële doelstellingen voor 2024 en gaat “vol vertrouwen de tweede helft van het jaar in”. In een gemengde economische context heeft de groep een zeer goede prestatie geleverd in zijn twee belangrijkste landen, Frankrijk en Brazilië, zegt CEO Alexandre Bompard. Elders in Europa had de groep naar eigen zeggen last van het weer.

In Frankrijk vergrootte de groep zijn voetafdruk met de overname van 23 voormalige Casino-winkels en de integratie van Cora en Match, goed voor 175 supermarkten extra. Er kwamen met 166 nieuwe gemakswinkels ook een recordaantal nieuwe franchisenemers bij. Het marktaandeel op de thuismarkt bereikte zo het hoogste niveau sinds 2012. De vergelijkbare omzet daalde in de eerste jaarhelft nochtans met 2%, volgens de groep omwille van de lagere prijzen na de inflatiepiek.

Belgische strategie werkt

De omzet van Carrefour steeg in het tweede kwartaal met 10,8% op vergelijkbare basis, over de eerste helft van het hele jaar met 12,1%. De EBITDA groeide met 3,4% tot 1,92 miljard euro, terwijl de recurrente operationele winst met 6,2% steeg tot 743 miljoen euro. De operationele marge verbeterde met 11 basispunten tot 1,8%. E-commerce groeide aanzienlijk met 28% (tweede kwartaal) en 30% in de eerste jaarhelft. In Brazilië steeg het bruto handelsvolume zelfs met 46%.

In België is de “trend positief”, meent de supermarktgroep. Vorig jaar profiteerde Carrefour van de troebelen bij Delhaize en steeg de omzet uitzonderlijk sterk, waardoor er nu een vergelijkbare daling van 3,8% was. Toch zegt de keten het succes van de huidige commerciële strategie te zien. De recurrente operationele winst steeg er, in tegenstelling tot in de rest van Europa. De winst halveerde in Europa (exclusief Frankijk) zelfs over de eerste jaarhelft, van 164 miljoen euro in 2023 naar 84 miljoen euro nu.

Carrefour verwacht 2024 met meer winst af te sluiten. De Olympische Spelen in Parijs, waar de retailer een belangrijke sponsor is, moeten voor meer zichtbaarheid zorgen en de waarden van de groep uitdragen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN