RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour groeit, maar snoeit verder

icon
Food28 februari, 2019

De Franse retailreus Carrefour heeft het voorbije jaar zijn vergelijkbare omzet met 1,4% zien klimmen tot 84,916 miljard euro. Exclusief eenmalige elementen (waaronder de verkoop van Dia) klokt de nettowinst af op 802 miljoen euro, een stijging met 3,75%.

 

“Het gaat beter met Carrefour”

Met een nettowinst van 802 miljoen euro en een omzet die de 85 miljard euro nadert, doet Carrefour veel beter dan verwacht: de analisten gingen uit van een nettowinst tussen 749 en 752 miljoen euro en een omzetdaling.

 

De courante operationele winst bedroeg 1,905 miljard euro. Terwijl de operationele winstmarge in Frankrijk terugliep van 1,9 naar 1,3% ‑ onder meer te wijten aan de grotere concurrentie en de ‘gele hesjes’ ‑ bleef die in de rest van Europa stabiel op 3,2%. Door kosten te besparen slaagde de groep er naar eigen zeggen in om de concurrentiedruk van onder meer discounters te compenseren. In Latijns-Amerika wist Carrefour zijn operationele winstmarge wel op te krikken: van 4,5 naar 5,7%.

 

Nog een opvallend cijfer: Carrefour verkocht vorig jaar al voor bijna 1,2 miljard euro aan voeding online, een stijging met 30%. Het management maakt zich sterk dat de kaap van de 5 miljard euro binnen bereik ligt in 2022.

 

Besparingsriem extra aangehaald

“Het gaat beter met Carrefour, veel beter”, zo zei Carrefour-topman Bompard deze ochtend bij RTL radio. “De resultaten zijn zowel solide als bemoedigend” na een “heftig jaar van veranderingen”, zo klonk het. “We liggen zelfs wat voor op schema.”

 

Al is de groep er nog lang niet: daarom wil de CEO een flink tandje bijsteken: enkele doelstellingen uit het Plan Carrefour 2022, dat hij bij zijn aantreden had uitgerold, worden aangescherpt. Zo wil hij tegen volgend jaar het assortiment met 15% inkrimpen (in plaats van de eerder gemelde 10%) en moet het aantal kleinere formats (vooral buurtwinkels) tegen 2022 niet met 2000 maar met 3000 stijgen. Tegelijk wil Carrefour de totale winkeloppervlakte van de groep met 400.000 m² verkleinen.

 

In het kader van “een cultuur van operationele efficiëntie en financiële discipline” wordt ook de besparingsriem extra aangehaald: de groep bespaarde vorig jaar 1,05 miljard euro (zo nam Carrefour afscheid van een kleine 5000 medewerkers en van 273 Dia-winkels) en verhoogt zijn kostenreductieambitie voor 2020 van 2 naar 2,8 miljard euro.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN