RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourPepsiCo
  • Onderwerpen Toeleveringsketen
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour haalt PepsiCo uit de rekken

icon
Food4 januari, 2024

Een nieuw jaar, nieuwe boycots: Carrefour weigert nog producten van PepsiCo (waaronder Lipton en Lay’s) in de schappen te zetten. De retailer vindt de prijsstijgingen van de leverancier “onaanvaardbaar”.

Extra druk

De jaarlijkse onderhandelingen tussen de leveranciers en de supermarkten levert alweer flinke conflicten op. In Frankrijk schort Carrefour (tijdelijk) de verkoop van alle PepsiCo-producten op, meldt Olivier Dauvers in zijn blog. “We verkopen dit merk niet langer vanwege een onaanvaardbare prijsstijging. Onze excuses voor het ongemak”, valt sinds donderdag 4 januari te lezen op posters in de rekken waar eerder nog Doritos-chips of Quaker-muesli lagen.

Al is er nog een verschil tussen theorie en praktijk: klanten merken op dat ze sommige producten nog wel gewoon online kunnen bestellen via Carrefour Drive en dat er zelfs een promo-actie loopt op Pepsi-cola en Benenuts. Aangezien die afspraken en voorraden al lange tijd vastliggen, gaat die actie nu ook gewoon door.

Er zit dit jaar extra druk op de ketel, want de Franse regering heeft gevraagd om de jaarbesprekingen te vervroegen. De deadline voor een deal ligt nu tussen 15 en 31 januari, waar die vroeger meestal rond 1 maart lag. De regering hoopt dat de verlaagde grondstofprijzen, onder andere voor olie en graan, zo sneller in de supermarkten aan consumenten worden doorgerekend. Dauvers merkt echter dat er nog maar weinig overeenkomsten zijn gesloten, ook al verstrijkt de deadline over enkele weken.

Ook in België

Carrefour België reageert op zijn beurt dat ook hier “producten zoals Lays, Quaker, Pepsi, 7up, Duyvis en Doritos, uit de winkelrekken kunnen verdwijnen”. Woordvoerder Coralie Jacquemin wijst op de “betaalbare eigen merken als alternatief”.

(Dit artikel is donderdagnamiddag bijgewerkt om de reactie van Carrefour België toe te voegen)

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN