RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour aan de beterhand in Frankrijk, (nog) niet in België

icon
Food24 april, 2019

In het eerste kwartaal van 2019 presteerde de groep Carrefour iets beter dan verwacht, vooral dank zij een hogere foodomzet op de thuismarkt. Hoewel de omzet in België licht terugviel, klinkt de retailer toch eerder positief.

 

“Verbetering in competitieve markt”

De omzet van de Franse retailgroep steeg op vergelijkbare basis met 2,7% tot 20,6 miljard euro. In Frankrijk bedroeg de groei 1%, dankzij betere foodverkopen (+2%) terwijl de non-food omzet bleef dalen. De hypermarkten gingen er met 0,1% op vooruit, de supermarkten met 1,5% en de andere formaten met 2,6%. De retailer wijst op de positieve impact van prijsinvesteringen en een nieuw getrouwheidsprogramma. Er is een mooie groei in bio, e-commerce en gemakswinkels. 

 

In België daalde de omzet met 3,5% tot 987 miljoen euro. Dat is wellicht vooral een gevolg van de herstructureringsmaatregelen die vorig jaar werden doorgevoerd, zoals enkele winkelverkleiningen: op vergelijkbare basis bedroeg de achteruitgang slechts 0,4%. De retailer spreekt van een verbetering in een zeer competitieve markt. Carrefour Belgium heeft recent flink wat initiatieven aangekondigd, zoals een uitbreiding van het huismerkenaanbod en het bio-assortiment, de opening van aparte bio-winkels, verdere expansie in het gemakskanaal (onder andere met automatenwinkels) en een samenwerking met Medi-Market. 

 

Elders in Europa daalde omzet in Spanje en Italië, maar steeg hij in Polen en Roemenië. In Brazilië groeit de groep, in China daalt de omzet met 4,4%. De groep zet ook verdere stappen in zijn ambitieuze transformatieplan. Vooral het model van de hypermarkten wordt verder aangepakt: verschillende winkels verkleinen hun oppervlakte en reduceren de non-food afdelingen. Recent heropende de hypermarkt van Avignon volgens een lageprijzenconcept.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food2 juli, 2025
    Jumbo opent grootste supermarkt van Genk ondanks protest

    Vandaag gingen de deuren open van de nieuwste Belgische Jumbo-supermarkt aan de Hasseltweg in Genk. De Nederlandse keten vestigt zich er tussen Aldi, Lidl, Colruyt en Albert Heijn, en dat is voor sommige buurtbewoners de spreekwoordelijke druppel.

  • icon
    Food2 juli, 2025
    Bart Buysse verruilt Fevia voor Unizo

    De Belgische voedingsindustrie neemt afscheid van Bart Buysse, sinds 2018 CEO van sectorfederatie Fevia. Buysse wordt in september gedelegeerd bestuurder van Unizo. De zoektocht naar een opvolger is inmiddels opgestart.

  • icon
    Food2 juli, 2025
    Albert Heijn en franchisenemers begraven strijdbijl na tien jaar

    Na meer dan een decennium van juridische touwtrekkerij hebben Albert Heijn en de Vereniging Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) een akkoord bereikt. Het doel: de verhoudingen tussen het hoofdkantoor en de ruim 130 franchisenemers structureel moet verbeteren.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN