RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags folder
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen duurzaamheidMarketing
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour stopt met papieren folder in Frankrijk

icon
Food4 februari, 2025

Vroeger dan aanvankelijk gepland stopt Carrefour op zijn thuismarkt met de bedeling aan huis van ongeadresseerde papieren reclamefolders: op 31 maart is het definitief gedaan, meldt de retailer. Ook in België gaat de afbouw van de papieren folder verder.

15.000 ton papier per jaar

“Bij Carrefour behoort papierverspilling tot het verleden: vanaf 31 maart sturen we geen folders meer naar onze klanten”, meldt CEO Alexandre Bompard op LinkedIn. “Sinds 2022 digitaliseren we al onze catalogi op onze website, op de Carrefour-app, via e-mail en WhatsApp. Dat is een besparing van 15.000 ton papier per jaar en besparingen die weer geïnvesteerd worden in de prijzen voor onze klanten.”

Daarmee versnelt de retailer zijn digitaliseringstraject: aanvankelijk stond het stopzetten van de papieren folder op de planning voor januari 2026. De retailer bereidde de operatie al jaren voor, onder andere met testprojecten in grote steden als Parijs, Rijsel en Lyon. Carrefour is overigens niet de enige of de eerste supermarktketen die de papieren folder stopzet in Frankrijk: marktleider E.Leclerc deed dat al in september 2023.

75% minder papier in België

In België is een volledige stopzetting niet aan de orde, wel gaat Carrefour verder met de afbouw van papieren reclamefolders. Sinds 2022 gebruikt het bedrijf al 50% minder papier, tegen eind 2026 zal de besparing 75% bedragen, meldt de retailer. Concreet ging het van 7800 ton papier in 2022 naar 3900 ton vandaag. Eind 2026 zal de retailer nog 1900 ton papier gebruiken voor folders. Dat komt neer op een besparing van 20.000 bomen per jaar.

Bovendien zorgt de digitalisering van de folders ook voor minder transport (minder vrachtwagens, minder CO2-uitstoot) en minder papierafval. Het geld dat wordt bespaard met de afbouw van de papieren folders, investeert Carrefour in digitale kanalen, waardoor promoties volledig kunnen worden gepersonaliseerd.

Ook andere retailers zetten sterker in op gepersonaliseerde digitale communicatie en nemen maatregelen om papierverspilling tegen te gaan. Delhaize verlaagde in 2023 de oplage van zijn folder al drastisch, Lidl stopte met folders in steden als Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

(Dit artikel werd aangevuld met een update over de folderafbouw in België)

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN