RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Dit is een ongelofelijk goede tijd voor marketing” (Luc Suykens, P&G)

icon
Food20 november, 2020

De coronacrisis brengt marketing terug naar de essentie: merken worden weer bakens van vertrouwen, de consument staat meer dan ooit centraal. Marketingdirecteur Luc Suykens van Procter & Gamble ziet enorme mogelijkheden.

 

“We zijn terug bij af”

Voor marketeers is dit een bijzonder boeiende periode, meent Luc Suykens, die na een uitzonderlijke loopbaan van 32 jaar zijn afscheid bij P&G heeft aangekondigd om de UBA te gaan leiden. “De coronacrisis versnelt alles. Je ziet de sterke groei van e-commerce, maar ook van proximiteit. Merken moeten in crisistijd weer vertrouwen geven, en dat was ook hun oorspronkelijke taak. De digitalisering heeft de wereld transparanter gemaakt. Daardoor moeten retailers en merken meer dan ooit hun toegevoegde waarde bewijzen. Daar is het destijds ook allemaal mee begonnen. In die zin zijn we terug bij af.”
 

De consument is niet meer dezelfde: denk aan de samenstelling van het gezin. “De bevolking is vandaag veel meer single, veel meer stedelijk en veel ouder. Ik herinner me dat ik in 2003 een grafiek presenteerde, die aantoonde dat binnen tien jaar de gemiddelde koper van wasmiddel een vijftigplusser zou zijn. We zitten daar nu al een eindje boven.” Er is dus veel veranderd, maar veel verandert ook niet. “Toen Aldi opkwam, voorspelden vakbladen het einde van P&G. De harddiscounters zouden onze merken kopiëren en aan de helft van de prijs verkopen. Zo ver is het niet gekomen: we hebben ons aangepast.”

 

“Naar een geïntegreerd model”

De supermarkt is vandaag niet langer het enige verkoopkanaal voor een bedrijf als P&G. Nieuwe businessmodellen knagen aan het marktaandeel van de foodretail. Denk maar aan Amazon, Deliveroo, HelloFresh… Moet de supermarkt zich heruitvinden? “Het wordt allemaal gesofisticeerder. Dat laat toe om waarde te brengen op een andere manier. Ik geloof absoluut dat de supermarkt nog een grote rol heeft te spelen, maar dan wel in een model dat offline en online integreert,” zegt Suykens.
 

“Ik geloof niet in een model waarbij tien bestelwagens per dag bij mij thuis voor de deur stoppen, voor wasmiddelen, luiers en shampoos. Dat is economisch en ecologisch niet haalbaar. Maar ik geloof wél in het model waar je bepaalde dingen op voorhand bestelt, en andere dingen ter plaatse zelf wil kunnen keuren: groenten bijvoorbeeld. Dat wordt een geïntegreerd model. Je ziet het al in China: dat geeft mogelijkheden voor kleine onafhankelijke spelers en voor grote, die gaan samenwerken en elkaar nodig hebben. Maar het zijn totaal andere modellen dan we vandaag gewoon zijn. Daaraan moet de producent zich aanpassen, maar ook de retailer. Dat geeft weer ongelofelijke groeimogelijkheden.”

 

“Een fabrikant is geen retailer”

Is in een digitale wereld de verleiding niet groot voor merken om zelf sterker in te zetten op de directe verkoop aan de consument? “Ik denk eerder dat voor een aantal categorieën de retailers zelf gaan beslissen om ze niet meer in hun winkels te verkopen. We zien retailers die non-food met 40% laten afnemen. De vraag is: geven ze dan een alternatief online om die consument te behouden, of stoten ze die consument af?”
 

Dat fabrikanten die distributeursrol gaan overnemen, ziet Suykens niet meteen gebeuren, tenzij in nichesegmenten. “Een fabrikant is geen goeie distributeur. We zijn goed in grote processen, qua logistiek, maar niet heel flexibel voor het één op één sorteren en leveren van verpakkingen, dat kunnen we niet. Retail is een andere cultuur, een ander businessmodel.”

 

“Duurzaamheid is voor iedereen”

Dreigt het duurzaamheidsverhaal dezer dagen niet wat op de achtergrond te verzeilen? Onze gesprekspartner denkt van niet. “Thema’s als sociaal commitment, CO2, verpakkingen of circulaire economie komen weer sterk naar boven. Ook daar zie je een versnelling. Bijgevolg moet je jezelf als bedrijf compleet heruitvinden. Je ziet twee trends: enerzijds de aandacht voor ‘home made’ en lokaal, anderzijds de wereldspelers die de schaal en de technologie hebben om duurzame doorbraken te realiseren. De vraag is niet of het ene model gaat winnen van het andere, de twee hebben naast elkaar hun rol te spelen.”
 

Met z’n sterke merken heeft P&G de mogelijkheid om elke dag een positieve impact te hebben op de samenleving. Het bedrijf werkt aan doorbraakinnovaties die de voetafdruk van wasmiddelen, luiers of andere categorieën sterk verkleint, en wil CO2-neutraal zijn tegen 2030. “Dat klinkt ambitieus maar we kunnen dagelijks het verschil maken. Het is niet zo dat duurzaamheid alleen voor de elite is. Nee, het is voor iedereen. Dat is de echte uitdaging.”

 

“Iedereen is een medium”

Nu staat Luc Suykens voor een nieuw hoofdstuk: na 32 jaar verlaat hij P&G om het roer over te nemen bij de UBA. “Ik heb altijd opnieuw veel uitdagingen gekregen van P&G,” blikt hij terug. “Om de twee à drie jaar kwam ik in andere jobs terecht. Dat bedrijf heeft een ongelofelijke capaciteit om zichzelf heruit te vinden. Het is een echte ‘leadership school’, waar je leert uit de diversiteit en de kwaliteit van de mensen om je heen.” Ook bij de UBA wacht een interessante opdracht. De organisatie is onder de leiding van Chris Van Roey van een adverteerdersvereniging uitgegroeid tot een vereniging van merkenbouwers. De Unie van Belgische Adverteerders wordt de United Brands Association. Geen toeval: “Iedereen is vandaag een medium. Ook de handel. En de media zijn zelf ook adverteerders en gaan ook verkopen: de grootste fietsenverkoper van het land is een medium. Dat vervaagt allemaal. Ik zie daar grote mogelijkheden om vanuit mijn ervaring bij P&G de industrie te begeleiden.”
 

Benieuwd naar de visie van een expert-merkenbouwer? Luc Suykens vertelt meer op donderdagochtend 3 december, tijdens het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. Een 100% coronaproof en toegankelijk geprijsd livestreamevent met verder onder andere Stijn Demeersseman, Category Leader Personal Care Appliances bij Amazon; Raffael Li Preti, VP Commercial Unit Fresh bij Delhaize; Luc Desmedt van LD&Co en Stefan Van Rompaey van RetailDetail. Via deze link vind je meer informatie en kan je je tickets bestellen. Tot dan! 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN