RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Coca-Cola schrapt meer dan 4000 banen

icon
Food28 augustus, 2020

Coca-Cola reorganiseert en schrapt 4000 banen in de Verenigde Staten en Canada. Een gelijkaardige oefening zal ook in heel wat andere landen gemaakt worden.

 

Van 17 naar 9 afdelingen

De frisdrankenmaker kondigt strategische stappen aan om te reorganiseren: het bedrijf verandert zijn organisatiestructuur en creëert negen operationele units, die de bestaande zeventien bedrijfsafdelingen zullen vervangen. De afdelingen zullen wel nog altijd verdeeld zijn in vier geografische segmenten, met daarnaast de overkoepelende takken ‘global ventures’ en ‘bottling investments’. Om het geheel te ondersteunen, richt Coca-Cola bovendien een gemeenschappelijke ‘platform services organization’ op, die voor onder meer gegevensbeheer, consumentenanalyse, e-commerce en sociale/digitale hubs moet gaan zorgen.

 

Ook het management wordt in nieuwe categorieën onderverdeeld, namelijk per productcategorie. De producent onderscheidt daarbij vijf wereldwijde categorieën waarop het bedrijf in de toekomst wil inzetten: vlaggenschip Coca-Cola, “bruisende smaken” (frisdranken dus), “hydratatie, sport, koffie en thee”, “voeding, sappen, melk en plantaardig” en “opkomende categorieën”.

 

4000 jobs in eerste fase

“We zijn op een meerjarige reis geweest om onze organisatie te transformeren”, zegt CEO James Quincey over de veranderingen: “De operationele eenheden zullen sterk met elkaar verbonden zijn, met meer consistentie in de structuur en een focus op het elimineren van overlappende middelen en het sneller opschalen van nieuwe producten.””

 

Door die afslanking verdwijnen weliswaar een groot aantal jobs: The Coca-Cola Company lanceert een vrijwillige vertrekregeling in de Verenigde Staten en Canada, die aan 4000 werknemers wordt voorgesteld. De frisdrankproducent hoopt zo het aantal naakte ontslagen wat te verminderen.

 

Toch is dat nog maar een eerste ronde: ook in veel andere landen zal een soortgelijke regeling worden getroffen, kondigt het bedrijf aan. Bovendien komen er sowieso nog gedwongen ontslagen bij. Aan plannen voor “deze volgende fase” werkt Coca-Cola momenteel.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN