RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt start hoogtechnologische kruidenteelt

icon
Food3 maart, 2020

In een zelf ontwikkelde ‘vertical farm’ van 850 m² teelt Colruyt Group als eerste Belgische retailer voortaan duurzame basilicumplantjes voor alle 31 winkels van Bio-Planet. “Dit is slechts een begin.”

 

Spitstechnologie

In een voormalig distributiecentrum van Collishop, vlakbij het hoofdkantoor in Halle, teelt Colruyt Group basilicumplantjes onder violet licht, in een vochtige omgeving van 30°C. Het gaat om spitstechnologie waarbij elk detail telt: de plantjes krijgen elke dag een andere cocktail van licht, lucht en water. Dat resulteert in sterkere planten die ook langer houdbaar zijn. De juiste mix tussen rood en blauw licht zorgt er bovendien voor dat de plantjes twee keer sneller groeien en meer aroma bevatten. Ze zijn ook langer houdbaar, wat leidt tot minder voedselverspilling.

 

Momenteel teelt Colruyt hier plantjes op twee niveaus: dat levert 250.000 planten per jaar op, voldoende voor de bevoorrading van alle winkels van Bio-Planet. “We dromen ervan om op tien niveaus te gaan telen en alle winkels van de groep te bevoorraden. Maar eerst moeten we nog veel leren. De teelt van koriander wordt de volgende stap.” Ook wil het bedrijf het proces sterker automatiseren, want nu gebeuren veel handelingen nog manueel. Voor de teelt vertrekt Colruyt van biologische zaden en composteerbaar substraat. De plantjes zijn duurzaam maar niet bio-gecertificeerd, omdat ze niet in open lucht en niet op biologisch substraat worden geteeld. Ze worden verkocht aan een normale marktprijs: 1,89 euro.

 

Voedsel van de toekomst

Colruyt ontwikkelde de technologie in eigen huis, als eerste Belgische retailer. “Al in 2016 deden we onze eerste tests met vertical farming, op kleine schaal in een aquarium met ultravioletlampen”, vertelt algemeen directeur Fabrice Gobbato van Bio-Planet. “Toen was de technologie nog niet klaar. Nu wel.” In samenwerking met KU Leuven heeft de retailer ledlampen op punt gesteld die energie het best omzetten naar licht: in vergelijking met soortgelijke projecten is Colruyt erin geslaagd de energie-efficiëntie van het concept sterk te verbeteren.

 

Waarom Colruyt Group dit doet? “Duurzaamheid zit in ons DNA, en dat geldt zeker voor Bio-Planet. We zoek naar antwoorden op de gekende maatschappelijke uitdagingen; de groeiende wereldbevolking, schaarste aan water, landbouwgrond en grondstoffen… We moeten nadenken over het voedsel van de toekomst. Dit systeem is duurzaam en lokaal: we kunnen meer telen op minder plaats. Dat zorgt voor lagere ecologische voetafdruk.” Verticale landbouw heeft twintig keer minder ruimte nodig, 90% minder water, 50% minder nutriënten, en geen pesticiden. Het concept werkt op 100% groene stroom en is erg energie-efficiënt. En omdat de kruiden lokaal worden geteeld, vlakbij één van de distributiecentra van de groep, worden ook vijf keer minder kilometers afgelegd.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN