(Update) Colruyt vraagt aan zijn ruim vier miljoen klanten met een digitale Xtra-klantenkaart om aan te geven welke gegevens ze willen delen met de retailer, in ruil voor gepersonaliseerde promoties.
Vier profielen
Op dit moment stuurt Colruyt marketingberichten op basis van wat de data-expertenteams inschatten dat een klant interessant vindt. Denk bijvoorbeeld aan de reclamefolders “Selectie voor U” bij Colruyt Laagste Prijzen. In de toekomst wil de groep een stapje verder gaan met gepersonaliseerde aanbiedingen. Daarom vraagt de retailer aan de ruim 4 miljoen mensen die een Xtra-klantenkaart hebben, om aan te geven of ze meer of minder gegevens over zichzelf vrijgeven. De stap is nodig om gepersonaliseerde kortingen aan te bieden, zegt de retailgroep, die volgens de wet expliciet toestemming moet vragen.
Klanten krijgen de keuze uit vier profielen: minimal, basic, connected of advanced. In het eerste profiel blijft de gegevensverwerking beperkt, in het laatste profiel deelt Colruyt de data ook met partners voor gepersonaliseerde marketing. Gebruikers moeten hun dataprofiel kiezen in de app, op de website of via een brief. Wie de keuze niet maakt, zal op termijn geen gebruik meer kunnen maken van de Xtra-voordelen en de functies in de app. Keuzes kunnen achteraf altijd gewijzigd worden en de laagsteprijsgarantie blijft voor iedereen gelden, zegt de retailer.
De digitale klantenkaart Xtra moet een “personal assistant” worden voor de klant, zegt Ruben Missinne van Colruyt Group in een persbericht. Xtra geldt niet alleen in de Colruytwinkels, maar ook onder andere bij OKay, Collect&Go, Spar, Bio-Planet en Newpharma. Dankzij één login, één app en één profiel kunnen klanten eenvoudig genieten van gepersonaliseerde voordelen, relevante communicatie en een vlottere winkelervaring over de winkelformules van Colruyt Group heen.
Het artikel werd donderdagmiddag geactualiseerd met bijkomende informatie van Colruyt Group.


