RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt vraagt klanten toestemming voor persoonlijke aanbiedingen

icon
Food6 november, 2025

(Update) Colruyt vraagt aan zijn ruim vier miljoen klanten met een digitale Xtra-klantenkaart om aan te geven welke gegevens ze willen delen met de retailer, in ruil voor gepersonaliseerde promoties.

Vier profielen

Op dit moment stuurt Colruyt marketingberichten op basis van wat de data-expertenteams inschatten dat een klant interessant vindt. Denk bijvoorbeeld aan de reclamefolders “Selectie voor U” bij Colruyt Laagste Prijzen. In de toekomst wil de groep een stapje verder gaan met gepersonaliseerde aanbiedingen. Daarom vraagt de retailer aan de ruim 4 miljoen mensen die een Xtra-klantenkaart hebben, om aan te geven of ze meer of minder gegevens over zichzelf vrijgeven. De stap is nodig om gepersonaliseerde kortingen aan te bieden, zegt de retailgroep, die volgens de wet expliciet toestemming moet vragen.

Klanten krijgen de keuze uit vier profielen: minimal, basic, connected of advanced. In het eerste profiel blijft de gegevensverwerking beperkt, in het laatste profiel deelt Colruyt de data ook met partners voor gepersonaliseerde marketing. Gebruikers moeten hun dataprofiel kiezen in de app, op de website of via een brief. Wie de keuze niet maakt, zal op termijn geen gebruik meer kunnen maken van de Xtra-voordelen en de functies in de app. Keuzes kunnen achteraf altijd gewijzigd worden en de laagsteprijsgarantie blijft voor iedereen gelden, zegt de retailer.

De digitale klantenkaart Xtra moet een “personal assistant” worden voor de klant, zegt Ruben Missinne van Colruyt Group in een persbericht. Xtra geldt niet alleen in de Colruytwinkels, maar ook onder andere bij OKay, Collect&Go, Spar, Bio-Planet en Newpharma. Dankzij één login, één app en één profiel kunnen klanten eenvoudig genieten van gepersonaliseerde voordelen, relevante communicatie en een vlottere winkelervaring over de winkelformules van Colruyt Group heen.

Het artikel werd donderdagmiddag geactualiseerd met bijkomende informatie van Colruyt Group.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [In Beeld] Carrefour test mobiele winkel ‘The Box’ tijdens Winterpret in Brussel

    Carrefour duikt op het Poelaertplein, aan de voet van het reuzenrad van Winterpret, op met The Box: een mobiele winkel van minder dan vijftig vierkante meter. De supermarktketen test zo een nieuw format, dat later ook op andere evenementen en festivals kan worden ingezet.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [Opinie] Het eindejaarsgevecht in de Belgische foodretail is de voorbode van 2026

    De Belgische foodretail zet dit jaar de eindsprint in alsof het een alles-of-niets finale is. De consument zit midden in een storm van deals en stunts die elke week extremer lijken. Toch is dit eindejaar geen strijd op zich: het is de trailer van 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN