RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten worstelen met prijsperceptie in coronatijden

icon
Food20 april, 2020

Het promotieverbod had in België geen impact op het hamstergedrag, wel op de prijzen: die zijn gestegen. Ook nu blijft de promotiedruk laag. Onder andere Delhaize, Carrefour en Intermarché gooien het over een andere boeg.

 

Significante prijsstijging

Het verbod op promoties, dat in Belgische supermarkten gold van 19 maart tot 2 april, was achteraf bekeken nergens voor nodig. Volgens Het Laatste Nieuws nam de hamsterwoede in buurlanden even snel af als in België, ook zonder beperking op kortingen. De maatregel veroorzaakte wel een ander, ongewenst effect: de voorbije maand zijn de prijzen in Belgische supermarkten gemiddeld met 2,6% gestegen, volgens metingen van Daltix. 3300 producten werden minstens 5% duurder, 1500 zelfs 10% of meer. Het verschil met de buurlanden wordt groter: in Frankrijk zijn de prijzen sinds de coronacrisis gemiddeld met slechts 0,3% toegenomen, in Nederland met 0,4% en in Duitsland met 1%.

 

Toch zijn de standaardprijzen niet gestegen: de duurdere winkelkar is puur het gevolg van het wegvallen van kortingen, verklaart Alexander De Lancker van Daltix aan de krant. Het effect op het kasticket was het grootst bij Colruyt, wat logisch is omdat die keten reageert op alle promoties bij concurrenten – en die waren er plots niet meer. Dat veroorzaakte wel enige imagoschade voor de discounter, die dan ook snel weer stevig uitpakte met kortingen zodra dat kon.

 

Niet alle ketens hebben dat voorbeeld echter meteen gevolgd: terwijl Albert Heijn, Aldi, Lidl en Intermarché hun folderacties grotendeels weer hebben opgenomen, is dat nog niet het geval bij de nummers twee en drie op de markt: Delhaize en Carrefour. Daardoor blijft de promotiedruk laag: ze bedraagt zo’n 2%, tegenover gemiddeld 6% voor de coronacrisis. Dat is niet goed voor de prijsperceptie: consumenten verdenken supermarkten van bewuste prijsverhogingen. 

 

Geblokkeerde prijzen

Bij Delhaize wil men de druk op de medewerkers en de bevoorradingsketen nu niet nodeloos verhogen met promotie-acties: de retailer geeft daarom al sinds 3 april een ‘solidariteitskorting’ van 5% op de volledige winkelkar. Bij Carrefour wijst men erop dat de versoepeling enkel geldt voor kortingen die al op de planning stonden: “De terugkeer van promoties wordt waarschijnlijker, maar de officiële tekst moet nog steeds worden gepubliceerd”, zegt het bedrijf in een persbericht. In afwachting krijgen houders van de Carrefour Bonus Card nu 500 Bonuspunten extra, wat neerkomt op een korting van 5 euro op hun volgende aankoop, bij aankoop van minstens 50 euro. De actie geldt van maandag 20 april tot zaterdag 9 mei.

 

Ook Intermarché reageert: de Musketiers beloven om in deze moeilijke periode van alle merken, inclusief de huismerken, de prijzen te blokkeren. Concreet gaat het om meer dan 10.000 producten waarvan de prijs niet zal stijgen. Daarmee volgt de keten een trend die in Frankrijk is ingezet: daar garanderen wel meer ketens hun ongeruste klanten dat de prijzen niet zullen stijgen. E.Leclerc blokkeert er de prijs van meer dan 4000 referenties, Casino beperkt de prijs van 700 huismerken, Lidl blokkeert er 1500 prijzen… Consumentenorganisaties vrezen wel dat de prijzen van andere producten sterker zullen stijgen, bijvoorbeeld in groenten en fruit.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN