RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Herstructurering duwt Carrefour Belgium diep in het rood

icon
Food7 augustus, 2019

De Belgische divisie van Carrefour moest in 2018 een recordverlies van 55,6 miljoen euro slikken als gevolg van de zware herstructurering. Voorlopig is er bij de hypermarkten nog geen sprake van beterschap.

 

Structureel verlieslatend

Terwijl Carrefour Belgium in 2017 nog een nettowinst van 70 miljoen euro boekte, blijkt uit het zopas gepubliceerde jaarverslag dat in 2018 het verlies opliep tot wel 55,6 miljoen euro. Volgens De Tijd worden de rode cijfers grotendeels verklaard door de grote herstructurering die de retailer moest doorvoeren: die kostte 110 miljoen euro aan ontslagpremies en winkelsluitingen. De retailer nam afscheid van 1012 medewerkers. Ook in de cijfers voor 2019 zal de herstructurering zich laten voelen: pas in juni immers vielen de laatste ontslagen en werd de hypermarkt van Genk gesloten. Uit de halfjaarcijfers bleek recent dat de omzet in België blijft dalen.

 

Het grote pijnpunt bij Carrefour blijven de hypermarkten: die zijn al jaren structureel verlieslatend en volgens de directie verslechtert de situatie nog. De helft van de veertig hypermarkten zit in de rode cijfers: dat komt doordat consumenten hun non-food aankopen vaker online bestellen en zich voor voeding eerder begeven naar de prijsvechters (Aldi, Lidl of Colruyt) en naar kleinere buurtwinkelformules.

 

Expansieplannen

De keten werkt wel aan koerswijzigingen, maar die kosten tijd en geld: verschillende hypermarkten kregen al een grondige make-over met meer ruimte voor vers, bio en foodservice. De non-foodafdelingen worden ingeperkt, de organisatie in de winkels wordt herbekeken en selfscankassa’s dragen bij tot kostenbesparingen. Ook zet de retailer samenwerkingen op met externe partners, zoals parafarmacieketen Medi-Market. Het zal wellicht nog wel even duren tot die ingrepen ook tot betere cijfers leiden.

 

Daarnaast verlegt de groep de focus naar de kleinere winkelconcepten, Market, Express en het zopas geopende Carrefour Bio. De komende jaren wil Carrefour de ambitie nog verhogen en wel dertig winkels per jaar openen. Wel zal de retailer er ook geregeld moeten sluiten. In 2018 kwamen er netto maar acht winkels bij, de teller staat nu op 794.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN