RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Coronavirus maakte grote FMCG-merken nog groter

icon
Food21 mei, 2021

Coca-Cola bleef ook in 2020 het grootste merk ter wereld, maar Dettol, Lifebuoy en Vim zijn de onbetwiste winnaars van de lockdown. Shoppers grepen tijdens de pandemie terug naar de merken die ze het best kenden en dat effect speelt nog sterker online.

 

Opmerkelijke heropleving

Elk jaar publiceren de onderzoekers van Kantar Worldpanel hun lijst van de vijftig populairste wereldmerken. Voor de negende editie van hun Brand Footprint studie namen ze 23.500 merken onder de loep in 54 markten die 73% van de wereldbevolking vertegenwoordigen en goed zijn voor 89% van het mondiale bruto binnenlands product. Voor elk merk onderzochten ze hoeveel gezinnen het wereldwijd kopen, en hoe vaak. De score drukken ze uit in ‘Consumer Reach Points’ of CRP’s: het aantal gezinnen in een land vermenigvuldigd met het percentage gezinnen dat merk X koopt, vermenigvuldigd met het aantal interacties met dat merk gedurende een jaar.
 

Wat blijkt? De impact van de coronacrisis was uiteraard groot. In de jaren 2017, 2018 en 2019 was de volumegroei in de FMCG-sector gezakt tot zowat 2 tot 3 procent per jaar. Maar in 2020 volgde er een opmerkelijke heropleving met een groei van 10%. 29 van de 50 grootste wereldmerken kenden dan ook een groei van de thuisconsumptie in 2020, het grootste aantal in het bestaan van de Brand Footprint, die voor het eerst verscheen in 2013. Niet alle categorieën profiteerden van de pandemie: voedingsmerken groeiden het sterkst, verzorgingsmerken het minst. De buitenhuisconsumptie kende logischerwijs een sterke daling.

 

Penetratie als groeimotor

88% van de winnende merken, wonnen door meer shoppers aan te trekken. In 2019 was dat 84%. Penetratie blijft de belangrijkste groeimotor. Het onderzoek wees ook uit dat grote merken (met een wereldwijde penetratie van meer dan 30%) sterker groeien, wat erop wijst dat shoppers tijdens de pandemie teruggrepen naar de merken die ze het best kenden. Dat effect speelt nog sterker online: e-commerce bevoordeelt vooral de grote, bekende merken.
 

De hitparade van wereldmerken is relatief stabiel. Over de laatste vijf jaar behielden 44 merken hun positie in de top 50. Negen merken behielden hun plaats in de top tien. Dit jaar was er in de hele top 50 slechts één nieuwkomer: het Amerikaanse Campbell’s. Vier merken wisten de afgelopen vijf jaar met tien of meer plaatsen te stijgen in de rangschikking: Brooke Bond, Close-Up, Dettol en Vim. Slechts drie merken uit de oorspronkelijke top 50 in 2013 slaagden er sindsdien in om elk jaar opnieuw te groeien: Dove, Vim en Dettol.

 

De toppers

Coca-Cola en Colgate blijven de top tien van de wereldmerken aanvoeren, maar ‘eeuwige derde’ Maggi moet z’n plaats afstaan aan Lifebuoy, het handzeepmerk van Unilever. Dettol, Lifebuoy en Vim zijn de grote winnaars van de lockdown: zij kenden wereldwijd vorig jaar de sterkste groei in penetratie. Dettol kende afgelopen jaar zelfs de sterkste groei in penetratie ooit. Het merk wist 69 miljoen nieuwe consumenten aan te trekken. Het verband met de coronapandemie ligt voor de hand. Ook Maggi, Oreo en Heinz mochten een mooie groei optekenen, gevolgd door Palmolive, Lay’s, Barilla en Coca-Cola.
 

Ook online is Coca-Cola het meest gekozen merk. Opmerkelijk maar niet geheel verrassend is de sterke onlinegroei voor snackmerken als Lay’s en Oreo. De hele wereld begon wat meer te snoepen in tijden van lockdown, en bestelde dus ook meer lekkernijen online…

De grootste FMCG-merken

De FMCG-merken die het vaakst online worden gekocht

 

De sterkste groeiers

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN