RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Europese consumptie groeit amper

icon
Food18 augustus, 2016

Het bedrag dat Europese consumenten hebben besteed aan dagelijkse aankopen als voeding, dranken of verzorgingsproducten, groeide in het tweede kwartaal van dit jaar met het laagste cijfer ooit.

Laagste cijfers sinds 2008

De prijzen van FMCG-producten stegen in het tweede kwartaal van dit jaar met amper 0,7% in vergelijking met een jaar geleden, terwijl de verkochte volumes stegen met 0,1%: het laagste niveau sinds meer dan twee jaar. Als gevolg daarvan zagen supermarkten hun opbrengsten aan de kassa stijgen met 0,8%, het laagste cijfers sinds de metingen van onderzoeksbureau Nielsen begonnen in het laatste kwartaal van 2008. 

 

In België stegen de prijzen met 2,9%, maar daartegenover stond een daling met 2,9% van de verkochte volumes, zodat de kassa-opbrengsten uiteindelijk stabiel bleven. In Nederland stegen de prijzen met 1,9% en daalden de volumes met 1,0% waardoor de retailers hun opbrengsten toch met 0,9% zagen toenemen. 

 

Gevolg van prijsconcurrentie 

Van de 21 onderzochte Europese landen kende Turkije de sterkste stijging van de opbrengsten aan de kassa (+8,9%), gevolgd door Noorwegen (+3,5%) en Zweden (+3,2%). Aan het andere eind van de rangschikking zien we de grootste dalingen in Griekenland (-7,2%) en Finland (-4,6%). Van de vijf grootste Europese markten presteerde Spanje het sterkst (+2,1%), gevolgd door Italië (+1,2%). Het Verenigd Koninkrijk beleefde het zwakste kwartaal sinds bijna twee jaar (-1,6%) met de laagste groei in deze groep en de derde laagste groei onder de 21 landen. 

 

“Deze historisch lage prestaties in heel Europa worden gedreven door twee factoren”, zegt Jean-Jacques Vandenheede, European director of retail insights bij Nielsen. “Er is het feit dat Pasen dit jaar niet in het tweede kwartaal viel, en vorig jaar wel. Belangrijker is de zeer lage groei in Frankrijk en Duitsland en de opmerkelijke daling in het VK, een gevolg van de heftige prijsconcurrentie tussen de retailers. Zuid-Europa was vaak de schuld van zwakke Europese cijfers, maar momenteel presteert de regio vrij goed terwijl noordelijk Europa vandaag het probleemkind is.” 

 

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN