RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Klantdata geven supermarkten zicht op aankoop- en eetgedrag

icon
Food1 maart, 2016

De digitale mogelijkheden bieden supermarkten en de hele foodsector kansen om over meer data over aankoop- en eetgedrag te beschikken. Ze kunnen tevens leiden naar een efficiëntere voedselketen.

 

Eet- en aankoopgedrag steeds meer ‘connected’

 

Het eetgedrag van Nederlanders wordt steeds meer ‘connected’. Consumenten genereren gestructureerde data met hun (online) koopgedrag of door een winkel te bezoeken, maar ook met ongestructureerde data over wat zij bijvoorbeeld op social media vertellen. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport Voedsel wordt bits and bites. Digitale transformatie van de foodsector.

 

Waardetoevoeging naar winkelvloer

 

Bedrijven in de foodsector kunnen door de grotere beschikbaarheid van data en betere analysemethoden het veranderende gedrag van consumenten beter voorspellen en onverwachte verbanden ontdekken.

 

“Dit leidt tot meer gepersonaliseerde aanbiedingen in de supermarkt en uiteindelijk tot voeding die is afgestemd op iemands leefstijl of gezondheidssituatie”, vertelt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO.

 

“Steeds meer activiteiten die waarde toevoegen verschuiven naar de winkelvloer. Ook fabrikanten moeten scherp blijven als ze relevant willen zijn. Dit kan bijvoorbeeld door sneller in te spelen op smaakvoorkeuren of met maaltijdcomponenten meegroeien met de trend dat steeds meer retailers voor de ogen van de consument verse maaltijden samenstellen”.

 

Informatie over herkomst eten

 

De digitale transformatie biedt volgens Morren ook kansen om meer informatie over de herkomst van het eten naar de consumenten te brengen. “Zo kunnen boeren aantonen wat de CO2-footprint van een stuk vlees is geweest”.

 

Bedrijven in de foodsector moeten volgens ABN AMRO meer digitaal gedreven zijn om snel te kunnen inspelen op veranderende consumentenvoorkeuren en loyaliteit te vergroten. Dit geldt niet alleen voor de ‘voorkant’, waar alles draait om wat de consument koopt en eet, maar ook voor de ‘achterkant’ in de keten. Met een meer gedigitaliseerd en flexibeler productieproces is veel te winnen op het gebied van kwaliteit, efficiency en innovatie.

 

Data delen voor aanbiedingen

 

Hoewel de consument verwacht dat er met zijn voorkeuren rekening wordt gehouden wil lang niet iedereen persoonlijke data delen. De consument is sneller bereid om data te delen in ruil voor aanbiedingen, zo blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van ABN AMRO. Dit is sterk financieel gedreven en de consument is hiertoe eerder bereid als er een aanbieding in de supermarkt tegenover staat. Dan heeft 48 procent van de Nederlanders er geen of totaal geen bezwaar tegen dat persoonlijke gegevens en aankoopgedrag voor dit doel worden verwerkt.

 

De bereidheid om persoonlijke data te delen verschilt per situatie, benadrukt ABN AMRO. Als het gaat om de bereidheid om aankoopinformatie te delen met producenten voor het verbeteren van samenstelling of smaak zijn zij veel terughoudender. Dan geeft 47 procent aan hiertegen veel of zeer veel bezwaar te hebben.

 

De consument is wel positiever als data bijvoorbeeld worden gebruikt om verpakkingen te maken die verspilling tegengaan: 41 procent heeft hiertegen geen of totaal bezwaar.

 

“Dataverzameling is niet nieuw, maar de hoeveelheid beschikbare data – samen met de snelheid en rekenkracht waarmee ze kunnen worden geanalyseerd – kan nu voor snelle stappen voorwaarts zorgen. Dan moeten spelers in de voedselketen wel goed uitleggen waarvoor zij klantdata gebruiken en hoe zij deze verwerken en beschermen”, stelt Morren.

 

 

Het volledige rapport Voedsel wordt bits and bites. Digitale transformatie van de foodsector is hier te downloaden.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Pilsoorlogje in Belgische supermarkten

    Een stuntpromo met Jupiler bij Albert Heijn België veroorzaakt opnieuw controverse, maar ook bij andere supermarktketens worden pilsmerken tegen kortingen van 25% tot meer dan 40% aangeboden.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Aldi opent vijf Britse winkels in 24 uur tijd

    Aldi opent deze week in twee dagen tijd vijf nieuwe winkels in het Verenigd Koninkrijk. De expansie past in het plan om van 1.070 naar 1.500 winkels te groeien.

  • icon
    Food9 december, 2025
    PepsiCo zet het mes in de kosten

    Onder druk van zijn activistische aandeelhouder Elliott Investment Management, gaat PepsiCo fors kosten besparen, consumentenprijzen verlagen en het assortiment gezonder maken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN