RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dalende omzet en winst kelderen aandelen Morrisons

icon
Food10 september, 2015

Twee lichtpuntjes onder donkere wolken

Lichtpuntje: de daling van de identieke omzet is minder scherp dan in de twee eerste kwartalen van het vorige boekjaar (2014/2015), toen deze omzet met 7,1 en 7,6% daalde. Nog een lichtpuntje dat Morrisons aanvoert: het aantal items per mandje daalt ook veel minder dan vorig boekjaar.

 

Die lichtpuntjes lijken leuk nu zeer donkere wolken zich boven Morrisons samenpakken, maar de tijd dat het management hiermee wegkomt, lijkt voorbij. Morrisons zit in de hoek waar de klappen vallen en aan alle ellende komt vooralsnog geen einde, ook al stelt Morrissons in het persbericht over de halfjaarcijfers optimistisch “We verwachten de onderliggende winst voor belasting in het tweede halve jaar hoger zal zijn, dan in het eerste halve jaar.”

 

“Morrisons is een organisatie die luistert”, zegt chief executive David Potts in deze persverklaring. “In het eerste halve jaar hebben het nieuwe bestuur en de managementteams goed geluisterd naar collega’s, klanten, leveranciers en aandeelhouders. Zij vertellen ons dat er een hoop te doen is.”

 

Verkoop M-Local met miljoenen verlies

Dat is een klassiek Brits understatement: de prioriteit ligt volgens Potts bij het verbeteren van de klantbeleving om het voortdurende verlies aan (identieke) omzet een halt toe te roepen. Daarbij krijgen supermarkten alle aandacht, vandaar ook het besluit om de 140 gemakswinkels die Morrisons onder M-Local exploiteert te verkopen.

 

Morrisons was te laat met instappen in de groeiende gemaksmarkt en heeft onder hoge druk gemakswinkels geopend. Volgens critici was de keuze van de juiste locaties daarbij ondergeschikt aan het aantal winkels: Morrisons ging voor kwantiteit, niet voor kwaliteit. Resultaat was een verlieslatende keten gemakswinkels die Morrisons nu voor 25 miljoen pond (35 miljoen euro) van de hand doet en daarmee een verlies van 30 miljoen pond (41 miljoen euro) lijdt.

 

Concurrentie is sterker op prijs en service

Naast dit enorme verlies moet Morrisons moet ook nog eens 35 miljoen pond opzij leggen voor de creatie van een nieuw pensioenfonds. Bovendien kondigt Morrisons aan, dat het ook nog eens elf ondermaats presterende supermarkten gaat sluiten. Daarvoor reserveert het 20 miljoen pond (28 miljoen euro) aan herstructureringskosten. Deze kostenpost zal – in tegenstelling tot het miljoenenverlies op M-Local en de pensioenkosten – wél drukken op de toekomstige onderliggende winst

 

Door al dit slechte nieuws en de teleurstellende halfjaarcijfers daalde het aandeel Morrisons flink op de Londense beurs. Opvallend is dat het aandeel Morrisons vorige week juist in de lift zat, op basis van overnamegeruchten. Deze winst is vanochtend weer verdampt en wat overblijft is het beeld van een in de problemen geraakte retailer die het volgens analisten op prijs aflegt tegen Aldi, Lidl en Asda, en op service de mindere is van Tesco en Sainsbury’s.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food27 juni, 2025
    Okay in 2026 ook open op zondagvoormiddag

    Okay opent vanaf begin 2026 ook de deuren op zondagvoormiddag. Vier maanden nadat Colruyt Group de intentie bekendmaakte, is de keten tot een akkoord gekomen met de sociale partners.

  • icon
    Food27 juni, 2025
    Kaufland modelleert marketingafdeling naar Lidl-voorbeeld

    Kaufland, onderdeel van de Duitse Schwarz Gruppe, herstructureert zijn marketingafdeling en introduceert een nieuwe eenheid onder de noemer "Kunde" ("klanten"). De retailer volgt daarmee het voorbeeld van zusterketen Lidl.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    Honderden uitzendkrachten staken bij Albert Heijn

    De distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker worden sinds vandaag getroffen door een staking van honderden uitzendkrachten. De interimwerkers protesteren tegen de uitzendbureaus, maar kozen AH als (eerste) strijdtoneel.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN