RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Danone verkoopt meer yoghurt in lockdown

icon
Food22 april, 2020

Danone boert goed onder de corona-lockdown: in maart steeg de omzet dankzij het hamsteren met 5 à 10%, in het hele kwartaal steeg de verkoop 3,7% op vergelijkbare basis. Bij Alpro kunnen ze de vraag zelfs met moeite bijhouden.

 

Hamsteren van (soja)yoghurt

In het voorbije eerste kwartaal steeg de omzet 3,7% naar 6,24 miljard euro. Dat was vooral te danken aan het hamstergedrag bij het begin van de lockdowns in maart: de omzet ging toen 5 à 10% omhoog. Mensen kochten 4,6% meer zuivelproducten (ook plantaardige) en de verkoop van gespecialiseerde voedingsproducten nam met 7,9% toe.

 

Bij dochtermerk Alpro kunnen ze de groei beamen: de Belgische producent van plantaardige zuivel zag de omzet in het eerste kwartaal met 20% groeien, aldus De Tijd. De vraag stijgt zo snel dat het niet mogelijk blijkt om het volledige assortiment te blijven produceren, ook al omdat er minder personeel is en de werknemers afstand moeten houden. Alpro heeft ervoor gekozen om zich momenteel te concentreren op de hardstlopende producten.

 

De waterverkoop van Danone ging er daarentegen met 6,8% op achteruit, door de sluiting van restaurants en cafés. Ongeveer 40% van de omzet van de divisie komt normaal van het buitenshuiskanaal. In China, waar de herlancering van het merk Mizone werd uitgesteld tot het tweede kwartaal, daalde de waterverkoop met ongeveer 40%.

 

2020 niet te voorspellen

Op het Franse hoofdkantoor bereidt Danone zich al voor op de keerzijde van de medaille: topman Emmanuel Faber durft geen jaarprognoses meer te doen en neemt de eerder gedane voorspellingen terug. Hij ging in februari uit van een vergelijkbare omzetgroei van 2 tot 4% en een operationele marge van meer dan 15%, wat al een neerwaartse correctie was.

 

Faber waarschuwde dat de groei van het eerste trimester zich niet meer zal herhalen: het hamsteren is nu voorbij en supermarkten zullen hun inderhaast ingeslagen voorraden kwijt proberen te geraken. Bovendien wegen extra kosten op de marge: de veiligheidsmaatregelen in de fabrieken, de extra verlofdagen en premies voor de werknemers en zelfs het transport naar de winkels zijn nu duurder.

 

Danone houdt wel alle vertrouwen in zijn strategie en doelstellingen voor 2030. De zuivelproducent wil daarbij vooral inzetten op ‘gezondere’ producten met probiotica, proteïnes en plantaardige ingrediënten. “Wij geloven absoluut dat het vertrouwen in de gezondheid, het ethos en de eerlijkheid van merken zeer belangrijk zal zijn, en steeds belangrijker zal worden in de toekomst, zowel in als na de COVID-crisis”, zo citeert Reuters Faber.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN