RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Danone schrapt tot 2.000 kantoorjobs

icon
Food23 november, 2020

(update) Danone reorganiseert en dat gaat 1500 à 2000 kantoormedewerkers hun baan kosten. Het FMCG-bedrijf gaat voor een ‘local first’-organisatie, met minder managementlagen en meer lokale autonomie.

 

Lokale voeding centraal

De coronacrisis hakt niet alleen in op de verkoop en de winst van Danone, de Franse zuivelproducent ziet ook blijvende verschuivingen in het consumentengedrag: het lokale komt centraal te staan. CEO Emmanuel Faber noemt het een systemische evolutie, waarbij lokale voeding als een belangrijk antwoord wordt gezien op de risico’s en de onzekerheid in de wereldwijde voedselsystemen. In veel landen streven politici vandaag zelfs “voedselsoevereiniteit” na, aldus de topman: het lokale wordt als een manier gezien om de controle over voedsel te herwinnen.

Danone wil meesurfen op die trend en vormt zijn organisatie om tot een ‘local first’-bedrijf, met een lokaal gerichte strategie die op drie pijlers stoelt: meer autonomie voor de regio’s, minder managementlagen en een geïntegreerde waardeketen. In plaats van management per categorie of per merk, wordt de structuur van het bedrijf voortaan geografisch bepaald. “Onze lokale business units zullen niet meer afhankelijk zijn van een specifieke wereldwijde categorie-organisatie, maar worden verenigd in één enkele lokale business unit”, legt Faber uit.

 

Kwart banen weg in Parijs

Het betekent voor de medewerkers evenwel dat zo’n 1.500 tot 2.000 banen verloren gaan in de lokale en wereldwijde hoofdkantoren. Op het wereldwijde hoofdkantoor in Parijs zullen zelfs een kwart van de bestaande jobs worden geschrapt.

 

Er staat mogelijk ook een verhuizing op til: Danone wil het kantoor in Parijs dichter bij het hoofdkantoor voor Frankrijk brengen. Er komen immers meer gedeelde functies, waardoor de rol van het hoofdkantoor “ingrijpend” zal veranderen. 

 

Update: In hoeverre het Belgische hoofdkwartier in Brussel wordt getroffen is nog niet duidelijk. Op dit moment werken daar 150 medewerkers op kantoor, laat een woordvoerster weten aan Bruzz.

 

1 miljard euro besparen

In totaal wil de Franse yoghurtmaker 20% minder overheadkosten bereiken en 1 miljard euro besparen tegen 2023. Op die manier moet Danone over minder dan een jaar weer winstgevend groeien en tegen 2022 rekent Faber op een operationele marge van meer dan 15% – op het niveau van voor de coronapandemie. Danone kondigde de reorganisatie al in oktober aan, omwille van een scherpe daling van de kwartaalwinst. 

Faber wil daarom winstgevendheid weer op de eerste plaats zetten. “Deze transformatie is noodzakelijk omdat we ons in de paradoxale situatie bevinden waarin enerzijds ons One Planet, One Health actiekader, dat is verankerd in een portfolio van gezonde en duurzame producten en merken, nog relevanter is in de wereld van vandaag, maar we anderzijds niet in staat zijn om de voordelen van de huidige positieve trends ten volle te benutten.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN