RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Danone wordt officieel een “bedrijf met een missie”

icon
Food20 mei, 2020

De Franse voedingsgroep Danone grijpt de coronacrisis aan om zijn maatschappelijke engagementen te versterken: de onderneming organiseert zich in lijn met een nieuwe Franse wet die een officieel statuut geeft aan bedrijven met een missie.

 

Geen ‘business as usual’

Danone gaat zijn sociale, maatschappelijke en milieudoelstellingen inschrijven in de bedrijfsstatuten, en een onafhankelijke commissie zal voortaan toezicht houden op de rapporten die het bedrijf uitbrengt over deze engagementen. Dat zijn voorwaarden die de zogenaamde ‘PACTE’-wet stelt, die eind 2019 in Frankrijk werd ingevoerd en die een wettelijk kader biedt aan bedrijven die hun maatschappelijke ambities een officieel statuut willen geven. Zo wordt Danone een “entreprise à mission”, een bedrijf met een missie.

 

De timing is niet toevallig, verklaart CEO Emmanuel Faber: “De huidige situatie vereist dat bedrijven meer dan ooit hun sociale nut bewijzen en dat merken hun engagementen versterken om het vertrouwen van de consument te behouden”, meent hij. Als gevolg van de Covid-19-crisis bestaat er niet langer zoiets als ‘business as usual’.

 

In dienst van de samenleving

Danone maakt met deze beslissing geen bocht van 180 graden: al sinds 2005 heeft het bedrijf voor zichzelf een missie gedefinieerd, namelijk “gezondheid te brengen door middel van voeding aan zoveel mogelijk mensen”. Wat nieuw is, is dat die missie nu ook wettelijk afdwingbaar wordt. De beslissing is ook geheel in lijn met de ambitie van de groep om tegen 2030 voor zijn volledige business wereldwijd de B Corp-certificering te behalen. De merken en bedrijven van Danone moeten de samenleving en de mensen dienen, vindt Faber, die alvast het goede voorbeeld geeft door zelf vanaf 1 juli 30% van zijn vaste verloning af te staan.

 

Danone is niet het eerste Franse bedrijf dat de nieuwe wet aangrijpt om zijn ambities inzake maatschappelijke verantwoordelijkheid aan te scherpen (die primeur was voor cosmeticabedrijf Yves Rocher, zoals CEO Guy Flament recent aan RetailDetail vertelde), maar wel het eerste dat op de beurs genoteerd is.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food11 juli, 2025
    Voormalig Albert Heijn-manager wordt tijdelijk marketingdirecteur bij Jumbo

    Jumbo heeft de gereputeerde marketingconsultant René Repko aangetrokken als marketingdirecteur ad interim na het onverwachte vertrek van Jorieke de Vries, die pas twee jaar geleden overkwam van Lidl.

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Duitse bioketen Alnatura verlaat Zwitserland

    Alnatura sluit tegen het eind van het jaar alle 25 winkels in Zwitserland. De Duitse keten van biologische supermarkten kon geen nieuwe franchisenemer vinden, nadat Migros de overeenkomst opzegde. Merk verdwijnt niet Sinds 2012 had Alnatura een franchiseovereenkomst met de Zwitserse marktleider, maar die liet eerder dit jaar weten dat hij het...

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Hoe Dia 300 supermarkten wil openen tegen 2029

    Het nieuwe strategische plan van Dia werpt de eerste vruchten af. De Spaanse supermarktketen wil 300 extra winkels tegen 2029, waarvan er vorig semester al 45 de deuren openden. Ook online is er dubbelcijferige groei.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN