RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Danone
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Danone zet schaar in productassortiment

icon
Food20 juni, 2022

Om de prijzendruk te verminderen, verkleint Danone zijn assortiment. Minder verschillende smaken en verpakkingen moeten de kosten helpen verlagen. Er zouden (voorlopig) wel geen hele productlijnen verdwijnen.

Minder van hetzelfde

Danone gaat minder productvariaties aanbieden om de stijgende inflatie en kostendruk te beheersen. Er zouden (nog) geen volledige productlijnen worden geschrapt, maar in het aantal verschillende referenties wordt wel flink gesnoeid. Zo zal de FMCG-fabrikant van sommige producten minder verschillende verpakkingsgroottes of smaken produceren. Dat vertelt Ayla Ziz, het hoofd van de wereldwijde verkoop, aan Reuters.

Aangezien de kosten voor transport, olie en verpakkingsmateriaal te lijden hebben onder de oorlog in Oekraïne enerzijds en de aanhoudende coronapandemie in China anderzijds, wil Danone zo op productiekosten besparen. Door een kleiner, eenvoudiger assortiment aan te bieden, kunnen ook de supermarkten besparen: zij hoeven immers minder opslag- en schapruimte, transport en stockbeheer te voorzien.

“We moeten aan inflatie beginnen te wennen, vooral in Europa”, aldus Ziz. Het zou weliswaar niet om een algemene SKU-vermindering gaan, maar om een analyse die kan verschillen per regio en per retailer. De hele portefeuille van Danone wordt volgens Ziz samen met elke retailklant bekeken. Ook zal de FMCG-reus investeren in software om de prijzen van producten nauwkeuriger te bepalen en in lijn te houden met de consumentenverwachtingen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food21 mei, 2025
    Crisp boekte stevig verlies in 2023

    De Nederlandse onlineversmarkt Crisp eindigde 2023 fors in de rode cijfers ondanks een mooie omzetstijging. Ook vorig jaar groeide de retailer met dubbele cijfers, dit jaar wil het bedrijf operationeel winstgevend worden.

  • icon
    Food21 mei, 2025
    Greenyard in het rood

    Ondanks een stijgende omzet eindigde Greenyard zijn boekjaar in de rode cijfers. De marges staan onder druk en de kosten stijgen in een onzekere macro-economische context.

  • icon
    Food20 mei, 2025
    Picnic haalt Coca-Cola en Nutella goedkoper uit Duitsland

    Picnic zet zijn strijd tegen Europese “inkoopmuren” verder. De Nederlandse onlinesupermarkt voert campagne met een vijftigtal populaire merkproducten, die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN