RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize boekt flinke vooruitgang inzake duurzaamheid

icon
Food19 april, 2016

Supermarktketen Delhaize is naar eigen zeggen goed op weg om tegen 2020 in al haar markten toonaangevend te zijn op het vlak van duurzaamheid. “We boeken vooruitgang richting Supergood”, zegt een tevreden topman Frans Muller.

“Niet zomaar een buzzwoord”

Uit het Duurzaamheidsverslag 2015 dat Delhaize zopas publiceerde, blijkt dat de distributeur goed op weg is om zijn ambities op het vlak van duurzaamheid waar te maken. Tot grote tevredenheid van topman Frans Muller: “Onze financiële resultaten zijn onlosmakelijk verbonden met onze duurzaamheidsdoelstellingen. Deze inspanningen dragen rechtstreeks bij tot een efficiëntere onderneming.”

 

Een van de punten waarop de topman bijzonder trots is, betreft duurzame visvangst. “Eind 2015 was 87% van de verkoop van visproducten van ons huismerk ‑ vers, diepgevroren en in blik ‑ afkomstig van duurzame bronnen”, zegt Muller. Delhaize wijst in het rapport ook op de groei met 40% van zijn verkoop van bioproducten sinds 2014 alsook op het feit dat 100% van de palmolie die het gebruikt in zijn huismerkproducten inmiddels RSPO-gecertificeerd is (Roundtable on Sustainable Palm Oil).

 

“Duurzaamheid is niet zomaar een buzzwoord voor Delhaize, het is een realiteit in onze winkels, distributiecentra en hoofdkwartieren”, zegt Denis Knoops, CEO van Delhaize België. “Dankzij ons ruime assortiment aan huismerken kunnen we van de gezondheidsaspecten, de voedingswaarde én de duurzaamheid van onze producten een prioriteit maken. Maar daar stopt ons werk niet.”

 

Vooruitgang in alle domeinen

Zo maakt Delhaize, dat overigens opgenomen is in de Dow Jones Sustainability indexen (zowel de Europese als de wereldwijde), ook werk van afvalvermindering en van een vermindering van zijn CO2-uitstoot: enerzijds recycleert de groep vandaag al 60% van al zijn afval, anderzijds is de uitstoot sinds 2008 met 13% gedaald, mede dankzij de invoering van koolstofarme koelsystemen in 74 winkels.

 

Ook in andere domeinen zoals de strijd tegen honger (51% van de winkels en stapelplaatsen schenkt geregeld onverkochte voeding aan lokale liefdadigheidsorganisaties), gezondheid & welzijn (zowel qua productsamenstelling als voor de medewerkers) en diversiteit & inclusie levert Delhaize flinke inspanningen. “Op die manier geven we het goede voorbeeld en we hopen dat andere bedrijven ons volgen. Met wekelijks 5 miljoen klanten in onze winkels zijn we ervan overtuigd dat we echt een verschil kunnen maken”, besluit Knoops.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food11 juni, 2025
    Derde keer, goede keer voor Jumbo in Geel?

    Nadat de vergunning al twee keer vernietigd werd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen, geeft de deputatie van de provincie Antwerpen opnieuw groen licht voor een Jumbo supermarkt in Geel. Definitief?

  • icon
    Food11 juni, 2025
    Hypermarkt verdwijnt, convenience wint: wie profiteert van de exit van Cora?

    Met de stopzetting van Cora maken de retailers zich klaar voor een herschikking van de marktaandelen. Maar wie zal de vruchten plukken? En wat vertelt het over de Belgische foodmarkt?

  • icon
    Food11 juni, 2025
    Picnic opent geavanceerd e-commerce distributiecentrum in Duitsland

    In het Duitse Oberhausen heeft Picnic een volledig gerobotiseerd orderverwerkingscentrum geopend, dat tot wel 33.000 online bestellingen per dag kan verwerken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN