RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize en e-commerce: “Bulkaankopen zullen digitaliseren”

icon
Food2 oktober, 2019

Er komt een nieuw food-ecosysteem: thuislevering groeit snel, bulkaankopen digitaliseren en supermarkten houden op kleine depots te zijn, gelooft e-commercemanager van Delhaize Jonathan Hertog. Op het RetailDetail Food Congress deelt hij zijn visie.

 

Tijd besparen

Wat wordt de rol van de fysieke supermarkt in de toekomst?

J.H.: “Ik ben ervan overtuigd dat de fysieke winkel blijft bestaan, maar zal evolueren naar een nieuwe rol die meer om beleving en unieke ervaringen draait. Food is iets heel persoonlijks, waar mensen een emotionele band mee hebben. Echt zien wat je koopt, inspiratie opdoen, vragen stellen: daarin ligt zeker nog relevantie. Ook nieuwe dingen ontdekken gaat moeilijker online: je ziet dat mensen er meer naar standaardproducten en merken teruggrijpen, omdat je er recht afgaat op wat je zoekt.”

 

“Supermarkten zijn vandaag eigenlijk kleine depots, de ene wat meer dan de ander. We evolueren echter naar winkels waar vooral aandacht is voor vers en voor service: ik zie veel ruimte voor verstogen, waar dingen ter plaatse worden gemaakt en waar de beenhouwer, visboer en zo meer aanwezig zijn.”

 

Wat wordt de rol van het onlineverkoopkanaal dan?

“Vandaag gebruikt men het in de eerste plaats om tijd te besparen. Mensen die exact weten wat ze willen, winnen tijd door online te bestellen en op te halen of thuis te laten leveren. Het is ook een oplossing voor zware boodschappen, voor mensen die niet goed te been zijn en ouderen: er is een grote vraag naar thuislevering.” 

 

We testen daarom nu ook heel vroege en late thuisleveringen: in Brussel is het mogelijk om tussen 7 uur en 8 uur ’s morgens te laten leveren, en ’s avonds tot 9 uur. Levering wanneer mensen niet thuis zijn zie ik het in eerste instantie vooral aanslaan in non-food, alhoewel de dag waarop de koerier jouw boodschappen in de koelkast zet ongetwijfeld ook komt.”

 

Gaan we in de toekomst nog met de winkelkar wekelijkse boodschappen doen?

“Food maakt zowat 1,5% van de online inkopen uit. De non-foodtrend is wel onmiskenbaar ingezet, of dat nu via ons, via bol.com of via Amazon is. Toch denk ik dat iedereen nog naar de supermarkt blijft gaan, voor inkopen die ongepland zijn en voor de beleving.”

 

“We leven minder en minder gepland. Vooral de leeftijdsgroepen 20 tot 30 jaar oud, en 50-plussers waarvan de kinderen het huis uit gaan, zien we iets minder naar de winkel gaan en bij hen hebben oplossingen zoals foodboxen ook veel succes. Ik verwacht wel dat een aantal bulkaankopen zullen digitaliseren. Amazon zet met Prime niet voor niets in op ‘recurrent purchases’. Maar hoe reken je het kostenplaatje rond? Het zal altijd belangrijk blijven om te bundelen.”
 

“In echt geavanceerde markten zie je dat het op termijn met minder winkeloppervlakte kan, maar dat is in de Benelux nog niet het geval. Er komt wel meer ruimte voor beleving.”

 

Keuzeprobleem oplossen

Hoe breng je de digitalisering ook naar de winkelvloer in de supermarkt?

“Dat is wenselijk als de klant ernaar op zoek is, maar in Europa is nog geen retailer erin geslaagd om iets echt relevant te brengen. In de winkel je telefoon uithalen blijft een grote stap. Het moet echt iets toevoegen aan de shoppingtrip. Zo zijn we een aantal concepten aan het uitwerken met schermen in rayons om er het keuzeprobleem op te lossen, om zo consumenten te begeleiden in hun zoektocht.”

 

“Ook mobiele checkout kan zo’n relevante toepassing zijn: mensen schuiven niet graag aan. In onze Delhaize Fresh Ateliers zijn we een self-checkout app ‘Yes, we scan’ aan het testen, bij Albert Heijn werken ze al een tijdje met Tap to Go. In België ligt de adoptie nog laag, maar vanuit onze omringende landen zie je het onze richting uit komen.”

 

Online kun je het aanbod verruimen met producten die in de fysieke winkel geen plaats vinden. Maar is hier bij consumenten ook effectief vraag naar?

“Je kunt in de winkel de ‘long tail’ digitaal beschikbaar maken, maar mensen zijn daar op dat moment niet mee bezig. Online is dit natuurlijk wel een troef. Denk maar aan alle soorten dierenvoeding, die je niet in de winkel kunt plaatsen, of de vele varianten babymelk. Ook een uitgebreid online aanbod ‘food of the world’ kan heel relevant zijn.”

 

“De vraag is dan hoe je het aanpakt: houd je het zelf in voorraad of doe je het in samenwerking met leveranciers en partners? De kracht van bol.com zit met name in die samenwerking met partners. Momenteel hebben we zelf geen plannen in die richting, maar hoe groter je wordt, hoe meer er mogelijk is.”

 

Verschillende foodretailers gaan al aan de slag met voice assistants zoals Google Assistant. Waar staat Delhaize op het gebied van voice?

“Voice maakt zeker deel uit van de toekomst. Ik zie het dan echt als een persoonlijk assistent, die je kunt vragen om iets aan je lijst toe te voegen en te bestellen of je bijstaat terwijl je een recept aan het maken bent – of de openingsuren van de winkel voor je weet en je vertelt waar je naartoe moet.”

 

“Het voordeel van tot een groep te behoren, is dat je kunt leren van de rest van de groep. Bij Albert Heijn loopt een test met voice en er is in de Verenigde Staten ook Peapod Labs, het innovatiecentrum van onlinesupermarkt Peapod, die er al meer dan een miljard dollar online omzet realiseert.”

 

Samen met bol.com

De samenwerking met Bol.com staat in Nederland met AH al een stukje verder dan in België met Delhaize. Hoe zie je dit evolueren?

“De komende maanden werken we daar verder aan. We zijn begonnen met afhaalpunten in onze winkels en we hadden een gezamenlijke ‘terug naar school’-actie eind deze zomer, maar er is nog meer op komst. Om non-food FMCG online te brengen en het omnichannel-ecosysteem uit te breiden, zijn testen samen met bol.com voor ons een eerste logische stap. Je zou met iedereen kunnen samenwerken maar het moet relevant blijven en organisch groeien.”

 

“Als Belgische retailer voor alle Belgen is het voor ons ook goed dat bol.com binnenkort naar Wallonië uitbreidt. Als we echt naar een dichte samenwerking willen evolueren, is dat natuurlijk nodig. Sowieso heeft de Franstalige markt vast potentieel voor bol.com, aangezien het een regio is die nu nog vooral naar Amazon trekt.”

 

Op het RetailDetail Food Congress, op 24 oktober in Mechelen, vertelt Jonathan Hertog meer over de online ambities van Delhaize. Staan er onder andere ook op het podium: sterrenchef Seppe Nobels van restaurant Graanmarkt 13, Chris Van Hoof van Imec, Priscilla Cornet van Coca-Cola European Partners, en Arnaud Lesne van Carrefour. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN