RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize wint marktaandeel in wijn

icon
Food9 februari, 2021

Tijdens het coronajaar 2020 zag Delhaize de wijnverkoop met dubbele cijfers groeien. Dit jaar zet de retailer nog sterker in op bio- en natuurwijnen, op Belgische wijnen en op innoverende verpakkingen, zoals blikjes en vaatjes.

 

Sterke groei online

De coronacrisis had een belangrijke impact op de wijnverkoop in de supermarkt, vertelt wijninkoper Pieter-Jan Cuyvers van Delhaize. Door de sluiting van de horeca steeg de thuisconsumptie significant. Delhaize won 0,5% marktaandeel in wijn en bubbels en verkocht vorig jaar 11% meer witte wijn, 10% meer rode en 18% meer rosé. Wijnen die door Delhaize zelf werden gebotteld, zagen een groei met 20%. Ook de onlineverkoop kreeg een boost van 20%.
 

Shoppers hebben zichzelf verwend tijdens de eindejaarsperiode: de verkoop van champagne steeg met 16%, die van premium wijnen en houten kisten met 32%. Op de langere termijn ziet Delhaize een stijgende belangstelling voor biologische wijnen, voor wijnen zonder toegevoegde sulfieten, en voor lokale (ook Belgische) wijnen: “De wijnconsument verwacht meer transparantie.”

 

Wijn in blik

Opmerkelijk is de populariteit van de ‘bag-in-box’ verpakkingen, die vorig jaar een stijging kenden met wel 30%. Daarnaast lanceerde Delhaize vorig jaar als eerste de ‘pouch’ verpakking: soepele zakken van anderhalve liter. Er werden er al meer dan 250.0000 van verkocht. Dit jaar introduceert de supermarktketen de “Barrik”, een vaatje van drie liter met Spaanse witte wijn of rosé. Ook wijn in 25 cl blik is aan een opmars bezig, met onder andere cava van Codorniu en de Zuid-Franse rosé ‘Pink Flamingo’.
 

Van 25 februari tot 17 maart zet Delhaize weer meer dan 200 wijnen en bubbels in promotie tijdens het traditionele voorjaars-wijnfestival. Daarbij speelt de retailer in op foodpairing onder het motto “Combineer met je ogen toe.” Bijzondere aandacht is er voor riesling uit alle streken (niet alleen uit Duitsland en de Elzas maar ook Tasmanië, Argentinië en de VS), en voor bio- en natuurwijnen. Ook zet de retailer in op Belgische wijnen, met een witte, rode en rosé variant onder het nieuwe merk Leo Vinum. Vorig jaar verkocht Delhaize al meer dan 50.000 flessen Belgische wijn.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN