RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize zet in op navulstations en bulk in strijd tegen plastic

icon
Food10 februari, 2021

In twee winkels test Delhaize navulstations voor ecologische schoonmaakproducten van Ecover. Als de resultaten positief zijn, wordt het systeem naar meer supermarkten uitgebreid. Bulk is voor de retailer een speerpunt in de strijd tegen plastic.

 

67% meer verkocht

In de AD Delhaize van Lochristi test Delhaize een navulstation voor wasmiddel, wasverzachter en afwasmiddel van Ecover. Klanten kunnen er hun plastic voetafdruk verkleinen door bestaande Ecover-flessen te hergebruiken en opnieuw te vullen in de winkel. Ze krijgen daarvoor een korting van zowat 10 procent op de aanbevolen verkoopprijs.
 

In augustus vorig jaar testte Delhaize zo’n navulinstallatie al in de supermarkt in Kessel-Lo. Uit een enquête eind 2020 bleek dat de shoppers positief staan tegenover het initiatief: ze beschouwen het systeem als duurzaam en handig in gebruik, het kost geen extra tijd, en ook de beloning in de vorm van een prijskorting wordt gunstig onthaald. Dankzij het zogenaamde ‘Refillution’ concept werden er in Delhaize Kessel-Lo 67 % meer Ecover-producten verkocht over zes weken in vergelijking met dezelfde periode voordien. Als ook de test in Lochristi positief uitvalt, zal Delhaize de navulstations in meer winkels installeren.

 

Wegwerpcultuur

Voor Ecover zijn de navulstations een stap in de strijd tegen plastic afval. De vloeibare wasmiddelen van de fabrikant worden nu verpakt in plastic flessen die 100% gerecycleerd en 100% recycleerbaar zijn, maar de ambitie is nu om zoveel mogelijk verpakkingen te recupereren en te hergebruiken in plaats van ze weg te gooien.
 

“Als fabrikant zijn wij van mening dat we plastic niet mogen vergeten: hoe we het maken, gebruiken, hergebruiken en recycleren. Bij Ecover willen we het idee van een unieke verpakking en onze wegwerpcultuur introduceren. Deze samenwerking met Delhaize is een belangrijke stap om Refillution te lanceren en ons doel te bereiken om navullingen toegankelijker te maken voor iedereen”, zegt Tom Domen, manager langetermijninnovatie bij Ecover.

 

Meer bulkproducten

Het uiteindelijke doel is om tot 9000 kilo plastic per jaar te besparen, zodra alle Ecover-gebruikers bij Delhaize het navulsysteem in gebruik hebben genomen. Het Ecover-concept is geen one-shot, benadrukt de supermarktketen. Meer en meer kiest Delhaize voor bulkproducten waar mogelijk: de retailer biedt al veel fruit en groenten aan in bulk en heeft ook een ruim assortiment van zaden, noten en granen in bulk.
 

Die inspanningen kaderen in het duurzaamheidsplan ‘The Lion’s Footprint’, waarmee het bedrijf zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen. Dat plan bestaat uit drie grote delen: een ambitieuze doelstelling om plasticneutraliteit te bereiken, (voedsel)verspilling tegen te gaan en CO2-neutraal te zijn tegen eind 2021.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN