RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Digitalisering moet sneller voor “foodtechbedrijf” Albert Heijn

icon
Food16 november, 2020

Albert Heijn is geen supermarktketen meer, maar een “foodtechbedrijf”. De digitalisering mag wat topvrouw Marit van Egmond betreft nog sneller gaan: weg met de kassa’s en welkom verregaande personalisatie.

 

Zelfscankassa’s ook al passé

“Ik zie niet in waarom we vast moeten houden aan een lopende band met een medewerker aan het einde”, windt Marit van Egmond, sinds 2019 CEO van Albert Heijn, er geen doekjes om. De innovatie en digitalisering van de foodretail gaat volgens haar te langzaam, eerder dan te snel. “Als je ziet hoeveel mensen nu thuis digitaal bankieren, dan denk ik: die kunnen toch ook digitaal boodschappen doen”, aldus Van Egmond tegenover De Volkskrant.

Kassa’s zijn binnenkort dan ook voltooid verleden tijd: het betaalproces is nu al ongezien snel aan het digitaliseren, met dank aan de coronapandemie. 60% van de transacties gebeurt nu al via zelfscan, maar zelfs zelfscankassa’s zijn binnenkort overbodig. Mensen willen sinds Covid-19 contactloos betalen, gericht hun boodschappen doen en richten zich tot online. Vandaag heeft de mobiele app van Albert Heijn 1,8 miljoen gebruikers per week, begin 2019 (bij het aantreden van de nieuwe CEO) waren dat er nog maar 200.000. Ook ouderen gingen inmiddels massaal overstag.

 

Klant nog beter kennen

Die veranderingen zullen blijvend zijn, meent Van Egmond. En dat komt goed uit, want AH noemt zich geen supermarktketen meer, maar een “foodtechbedrijf”, “met liefde voor voedsel maar zeker ook voor technologie”. Het bedrijf heeft al 500 technologiemedewerkers, en daar kunnen er nog zeker 200 bij, zegt ze ook aan Distrifood.

Albert Heijn gelooft in een Amazon-achtige toekomst: kassaloze supermarkten waar je gewoon binnen en buiten loopt, terwijl het afrekenen automatisch gebeurt. Daar hoort dan ook verregaande datakennis en personalisatie bij. “In de toekomst stel ik mij voor dat wij de klant steeds beter kennen”, aldus de topvrouw: “Zodat we weten wat zijn voorkeuren zijn.” De retailer wil online “alvast dingen klaar kunnen zetten”, via de smartphone in de winkel de weg wijzen, klanten waarschuwen voor hun allergieën en advies op maat geven, zoals bij “een stuk vlees een bijpassende wijn suggereren”.

 

Een miljard euro online

Die innovatie is noodzakelijk, want uitdagers Jumbo en onlinesupermarkt Picnic zitten de Nederlandse marktleider op de hielen. Als antwoord op die laatste lanceerde Albert Heijn in Haarlem een test met AH Compact, een gratis leverdienst met een beperkt assortiment. De proef blijkt een succes te zijn en zal verder worden uitgerold. 

Nochtans zal AH dit jaar online de kaap van een miljard euro omzet ronden, wat de keten in Nederland de grootste onlineverkoper van food maakt. In België wil de retailer e-commerce zelfs gaan gebruiken als expansiemiddel, om locaties te bereiken waar nog geen fysieke winkels zijn. De rol van het digitale luik breidt zo steeds verder uit.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN