RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Digitalisering moet sneller voor “foodtechbedrijf” Albert Heijn

icon
Food16 november, 2020

Albert Heijn is geen supermarktketen meer, maar een “foodtechbedrijf”. De digitalisering mag wat topvrouw Marit van Egmond betreft nog sneller gaan: weg met de kassa’s en welkom verregaande personalisatie.

 

Zelfscankassa’s ook al passé

“Ik zie niet in waarom we vast moeten houden aan een lopende band met een medewerker aan het einde”, windt Marit van Egmond, sinds 2019 CEO van Albert Heijn, er geen doekjes om. De innovatie en digitalisering van de foodretail gaat volgens haar te langzaam, eerder dan te snel. “Als je ziet hoeveel mensen nu thuis digitaal bankieren, dan denk ik: die kunnen toch ook digitaal boodschappen doen”, aldus Van Egmond tegenover De Volkskrant.

Kassa’s zijn binnenkort dan ook voltooid verleden tijd: het betaalproces is nu al ongezien snel aan het digitaliseren, met dank aan de coronapandemie. 60% van de transacties gebeurt nu al via zelfscan, maar zelfs zelfscankassa’s zijn binnenkort overbodig. Mensen willen sinds Covid-19 contactloos betalen, gericht hun boodschappen doen en richten zich tot online. Vandaag heeft de mobiele app van Albert Heijn 1,8 miljoen gebruikers per week, begin 2019 (bij het aantreden van de nieuwe CEO) waren dat er nog maar 200.000. Ook ouderen gingen inmiddels massaal overstag.

 

Klant nog beter kennen

Die veranderingen zullen blijvend zijn, meent Van Egmond. En dat komt goed uit, want AH noemt zich geen supermarktketen meer, maar een “foodtechbedrijf”, “met liefde voor voedsel maar zeker ook voor technologie”. Het bedrijf heeft al 500 technologiemedewerkers, en daar kunnen er nog zeker 200 bij, zegt ze ook aan Distrifood.

Albert Heijn gelooft in een Amazon-achtige toekomst: kassaloze supermarkten waar je gewoon binnen en buiten loopt, terwijl het afrekenen automatisch gebeurt. Daar hoort dan ook verregaande datakennis en personalisatie bij. “In de toekomst stel ik mij voor dat wij de klant steeds beter kennen”, aldus de topvrouw: “Zodat we weten wat zijn voorkeuren zijn.” De retailer wil online “alvast dingen klaar kunnen zetten”, via de smartphone in de winkel de weg wijzen, klanten waarschuwen voor hun allergieën en advies op maat geven, zoals bij “een stuk vlees een bijpassende wijn suggereren”.

 

Een miljard euro online

Die innovatie is noodzakelijk, want uitdagers Jumbo en onlinesupermarkt Picnic zitten de Nederlandse marktleider op de hielen. Als antwoord op die laatste lanceerde Albert Heijn in Haarlem een test met AH Compact, een gratis leverdienst met een beperkt assortiment. De proef blijkt een succes te zijn en zal verder worden uitgerold. 

Nochtans zal AH dit jaar online de kaap van een miljard euro omzet ronden, wat de keten in Nederland de grootste onlineverkoper van food maakt. In België wil de retailer e-commerce zelfs gaan gebruiken als expansiemiddel, om locaties te bereiken waar nog geen fysieke winkels zijn. De rol van het digitale luik breidt zo steeds verder uit.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food20 juni, 2025
    AB InBev raakt maar niet af van Russisch dochterbedrijf

    Opnieuw hebben de Russische autoriteiten de verkoop van het belang van AB InBev in haar Russische joint venture met de Turkse brouwer Anadolu Efes geblokkeerd. De brouwer probeert al jaren af te raken van het Russische filiaal.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Europese retailers maken bezwaar tegen overname Kellanova door Mars

    De Europese Commissie gaat de overname van Pringles-producent Kellanova door Mars uitgebreid onderzoeken, nadat retailers hun bezorgdheid hebben geuit over een mogelijk te grote machtpositie van de fabrikant.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Paul Bulcke neemt afscheid van Nestlé-top

    Na een loopbaan van bijna een halve eeuw bij Nestlé legt Paul Bulcke in april 2026 zijn functie als voorzitter van de raad van bestuur neer. De Belg wordt opgevolgd door de Spanjaard Pablo Isla, ex-topman van Inditex.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN