RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Laag consumentenvertrouwen treft ook discounters

icon
Food18 maart, 2019

Het bedrag dat Europese consumenten aan dagelijkse boodschappen hebben besteed, is in het laatste kwartaal van 2018 met 2,3% gestegen. Dat is wel een verzwakking vergeleken met de groei van 3,8% in het derde kwartaal. Ook de discounters ondervinden een vertraging.

 

Verzwakkende economie

De volumes vielen in Europa terug met 0,4%, terwijl de prijzen stegen met 2,7%. Het is de laagste volumegroei sinds het eerste kwartaal van 2017. Voor het volledige jaar bedroeg de groei 3,1%, exact hetzelfde cijfer als in 2017. Verschillende indicatoren wijzen op een vertraging van de economie in grote Europese landen, zo blijkt: “De totale uitgaven in Europa zijn beïnvloed door een vertraging in grote economieën zoals Duitsland en Italië, en een lagere consumptie in landen als het VK”, zegt Pedro Lima, die aan het hoofd staat van onderzoeksbureau Nielsen in de Benelux. 

 

“Volgens Nielsen is de groei van de discounters in West-Europa ook vertraagd tot +2%, hetzelfde niveau als dat van de supermarkten of hypermarkten. De verkoopcijfers worden beïnvloed door een terugval in promoties door discounters en ook een vertraging van de verkoop bij de convenience-winkels, die worden beschouwd als een groeidrijver in FMCG.”

 

Cijfers per land

Met een nominale groei van 0,2% staat België op de 26e plaats van de 28 landen. De volumes daalden met 1,3%, terwijl de prijzen met 1,6% omhoog gingen. Het gemakskanaal groeide wel met 5,8%. In Nederland daalden de volumes met 0,5%, terwijl de prijzen stegen met 2,3%, wat leidde tot een nominale groei van 1,7%. 

 

Turkije blijft de hoogste jaar-op-jaargroei vertonen (+ 24,2%), wel mede als gevolg van inflatie. In het vierde kwartaal was er echter sprake van een daling van de volumegroei (-2,7%). Andere landen met een hoog groeicijfer zijn Hongarije (+5,5%), Polen (+4,3%), Noorwegen (+2,7%) en Zweden (+ 2,2%). Anderzijds had Zwitserland (-0,4%) zelfs helemaal geen groei. Van de vijf grootste West-Europese markten behaalde Spanje het hoogste groeipercentage (+ 2,2%), gevolgd door Italië en het Verenigd Koninkrijk (respectievelijk 1,4% en 0,8%), terwijl Duitsland bleef steken op een nulgroei. 

 

Grafiek Nielsen: alle grote markten kennen kleinere groei dan Europees gemiddelde.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN