RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Fooby is nieuwe foodie-hotspot in Lausanne

icon
Food14 maart, 2019

De Zwitserse supermarktketen Coop heeft in Lausanne een conceptwinkel geopend met de naam Fooby. Het gaat om een premium-foodmarkt die gebaseerd is op het gelijknamige culinaire platform van Coop. 

 

Fysieke versie van online platform

Het voormalige Kursaal-theater in Lausanne is omgetoverd tot een al even theatrale foodmarkt. De winkel is de eerste Fooby-vestiging, een nieuw concept dat is geënt op het Fooby-receptenplatform dat de Zwitserse supermarktgroep in 2017 heeft opgericht. Nu krijgt het platforum een offline vertaling met een fysieke hotspot voor foodies – of Foobys, zoals Coop ze noemt.

 

De conceptwinkel beslaat twee verdiepingen en legt de nadruk op beleving: ruiken, proeven en ervaren staan centraal. Een deel van het assortiment wordt dan ook ter plaatse bereid door chefs, uiteraard volgens Fooby-recepten. Zo zijn er vers gemaakt zuurdesembrood, kaasrolletjes en salades die ter plaatse kunnen opgegeten worden en meer. 

 

Blurring, inspiratie en beleving

70% van het assortiment hoort ook duurzaam te zijn, met een voorkeur voor lokale (20%) en biologische producten. “Wie op zoek is naar een bijzonder ingrediënt of naar een lunch met dat beetje extra, komt hier zeker aan zijn trekken”, aldus Joos Rutter, CEO van Coop Zwitserland. Alles draait er om culinaire liefhebberij en inspiratie. Speciaal voor de winkel is Coop bovendien van start gegaan met een eigen Fooby-huismerk, dat onder meer eigen koffie, fruitsap en confituur bevat.

 

Voor non-food is er eveneens ruimte voorzien in het assortiment: zo is er een selectie keukenartikelen, verzorgingsproducten en kookboeken. De conceptwinkel doet ook aan blurring: er is een sappenbar (“voor schoonheid van binnenuit”), een koffiebar en een eethoek. Er zullen mettertijd nog evenementen plaatsvinden, zoals workshops en demonstraties. Aangezien het Fooby-platform samenwerkt met een hele resem foodbloggers, valt hier alvast zeker uit te putten.

 

Al sinds 2016 in de maak

Coop positioneert de winkel bewust als een conceptwinkel en zegt dan ook geen concrete plannen te hebben om meer vestigingen te openen. Het heet een test te zijn, waarvan mogelijk sommige elementen elders een vervolg zullen krijgen. Het Fooby-huismerk lijkt daarbij een logische kanshebber. 

 

Dat Coop niet staat te springen om meteen meer Fooby-winkels te openen, heeft misschien te maken met de moeizame start van de winkel: al in 2016 is Coop begonnen met de renovatiewerken aan het historisch pand, dat tot 2006 als bioscoop diende, en pas nu is de winkel klaar.

 

Rutter geeft toe dat het project hem enkele grijze haren heeft bezorgd en dat het verzoenen van de uiteenlopende visies van architecten, foodfreaks en winkelbouwers niet zonder slag of stoot ging 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN