RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dure boter kan semester Jules Destrooper niet bederven

icon
Food3 juli, 2020

Koekjes deden het goed tijdens de lockdown, merkt ook Jules Destrooper. Wel had de koekjesbakker te kampen met dure boter, waardoor het bedrijf verlieslatend blijft.

 

Toch impact coronacrisis

Jules Destrooper is tevreden over de eerste twee kwartalen van 2020: hoewel de horeca wegviel en ook de tax-free shops gesloten bleven, was de omzet in de retail goed. Dat zegt CEO Ives Depoortere aan De Tijd, evenwel zonder concrete cijfers te geven. De ‘out-of-home’-kanalen zijn bij de koekjesproducent goed voor 2 à 3% van de omzet.

 

Toch eindigt het eerste halfjaar in het rood: de wafeltjesbakker moet een operationeel verlies van 1,6 miljoen euro toegeven, wat resulteert in 1,1 miljoen euro nettoverlies. De redenen: de boterprijs staat hoog, en vorig jaar verhuisde de productie van de historische thuisbasis Lo naar Ieper. Dat leidde ook dit jaar nog tot afschrijvingen.

 

Na bewogen jaar

“De boterprijs blijft hoog, maar de trend is dalend. Dat zal zich in 2020 doorzetten en onze resultaten gunstig beïnvloeden”, zegt Depoortere evenwel. Een concrete voorspelling voor het huidige jaar geeft de topman niet.

 

Vorig jaar doorzwom Jules Destrooper woelige wateren: de omzet daalde zo’n 5% naar 34,3 miljoen euro, onder andere door terugvallende verkopen in China, Hongkong en de Verenigde Staten. Het bedrijf ging op zoek naar nieuwe Chinese distributeurs en zegt momenteel aan de Amerikaanse problemen te werken.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Minder vlees, zelfde smaak: Lidl vermengt rundgehakt met plantaardige eiwitten

    Ook Lidl lanceert "hybride" vlees: gehakt dat voor 60% bestaat uit rundvlees en 40% plantaardige eiwitten. De mix moet een duurzaam alternatief bieden voor klassiek gehakt, met een CO₂-uitstoot die tot 40% lager is.

  • icon
    Food23 juni, 2025
    Spaans Eroski houdt koers dankzij AI en huismerken

    Ondanks hogere kosten, eindigde supermarktgroep Eroski het kwartaal met meer winst. Dat dankt de marktleider in Baskenland en Galicië naar eigen zeggen aan promoties, private label en data-analyse.

  • icon
    Food23 juni, 2025
    Fairtrade Belgium wil versnelling hoger na groeijaar

    Fairtrade groeit gestaag, al blijft systemische verandering uit. Bananen en cacao hebben zo'n 20% marktaandeel, maar Belgen drinken nog te weinig fairtrade-koffie. "Tijd voor actie", meent Faitrade Belgium.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN