RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Duurzaamheidsimago Aldi en Lidl onder vuur

icon
Food13 oktober, 2014

Aldi Nord scoort 2/29

Zo voldoet Aldi Nord aan slechts twee van de 29 duurzaamheidscriteria waarop retailers worden getoetst. Die criteria gaan over inspanningen om de CO2-uitstoot te reduceren, andere milieumaatregelen zoals het verminderen van het gebruik van verpakkingsmaterialen, en de inkoop van mens- en diervriendelijke producten.

 

De enige twee punten waarop Aldi Nord scoort, zijn de verklaring dat de keten geen vis verkoopt die op de lijst staat van bedreigde diersoorten, en de biologische koffie die Aldi Nord verkoopt onder het Moreno label. Van beide statements levert Aldi Nord echter geen controleerbare informatie.

 

“Niet concreet, dus niet te controleren”

Dat is het grootste bezwaar van Rank A Brand: “Aldi Nord is nauwelijks transparant in de berichtgeving over hoe eerlijk en klimaat- en milieuvriendelijk het assortiment wordt geproduceerd en aangeboden.” Zusterbedrijf Aldi Süd doet het met 3 uit 29 duurzaamheidscriteria niet veel beter en krijgt daarmee ook een E-waardering in het onderzoek.

 

De zuidelijke Aldi beweert weliswaar fairtrade artikelen te verkopen, maar slaagt er niet in om de certificeringsinformatie aantoonbaar te maken die deze fairtradestatus bewijst. Ook heeft Aldi Süd maatregelen genomen om de CO2-uitstoot te reduceren, maar vervolgens verzuimt de discounter om de gemeten CO2-emissies van de eigen operatie te publiceren.

 

“Concrete informatie ontbreekt, dus is het voor consumenten moeilijk te controleren of Aldi Süd vanuit het oogpunt van duurzaamheid is aan te bevelen”, aldus Rank A Brand, dat ook voor Lidl deze beoordeling publiceert. Lidl scoort ook drie uit 29 en krijgt nagenoeg dezelfde commentaren als Aldi Süd: positief zijn enkele energie-efficiënte operaties en de verkoop van producten met keurmerken, maar ook hier ontbreekt weer de benodigde meetbare informatie die dit moeten bewijzen.

 

Discounter Penny slaagt waar Aldi en Lidl falen

Dat discount en duurzaamheid niet op gespannen voet met elkaar staan, bewijst Penny: deze discountoperatie van de Duitse retailmultinational Rewe scoort positief op 13 van de 29 duurzaamheidscriteria. Daarmee verdient Penny een C, wat neerkomt op de kwalificatie ‘voorwaardelijk aanbevelenswaardig’.

 

Penny slaagt er immers wel in een concrete klimaatbalans te overleggen, en de keten geeft duidelijk aan hoe en in hoeverre het de CO2-emissies heeft weten te verminderen. Ook rapporteert Penny goed over de hoeveelheid milieugecertificeerde levensmiddelen. Het is duidelijk hoeveel diervriendelijke pluimveeproducten Penny voert, in hoeverre het producten met duurzame soja en palmolie verkoopt en wat het beleid oplevert om papiergebruik te reduceren.

 

Op deze punten is volgens Rank A Brand wel nog veel meer winst te behalen – bijvoorbeeld als het gaat om diervriendelijk varkens- en rundvlees – vandaar de voorwaardelijke aanbeveling door de onderzoekers voor deze discounter.

 

Jumbo verduurzamingsleider in Nederland

Ook in Nederland roepen Aldi en Lidl om het hardst hoe duurzaam en verantwoord ze wel niet zijn, en het lukt met name Lidl ook nog om zowaar iets van een duurzaam imago te krijgen. Maar ook in Nederland is het volgens Rank A Brand niet goed gesteld met de mate waarin groene en ethische beloften van de discounters kunnen worden gecontroleerd.

 

Koplopers in Nederland zijn Eko Plaza en Jumbo, die beiden aan 16 van de 29 duurzaamheidscriteria voldoen. Jumbo slaagt er goed in om zich als verduurzamingsleider te profileren, bijvoorbeeld door de recente aankondiging dat het voor eind 2015 geen plofkipmeer zal verkopen. Dat is een meetbaar criterium waar Rank A Brand in de toekomst scherp op zal letten.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

  • icon
    Food27 mei, 2025
    Strengere reclameregels voor ongezonde voeding botsen op scepticisme

    Voedingsbedrijven en retailers leggen zichzelf strengere regels op rond marketing naar jongeren: de leeftijdsgrens gaat omhoog, de toepassing rond scholen en op sociale media wordt strikter. Maar zelfregulering krijgt ook kritiek.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN