RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Elk product langs de duurzaamheidsmeetlat

icon
Food9 november, 2011

The Sustainability Consortium (TSC) heeft als doelstelling om alle consumentenproducten tegen een uniforme duurzaamheidsmeetlat te kunnen leggen. Het initiatief is ontstaan in de VS, waar Wal-Mart enkele jaren geleden een dergelijk systeem wilde opzetten. Wal-Mart moest toen algauw erkennen dat zo’n standaard alleen maar kon worden geaccepteerd als het op onafhankelijke en wetenschappelijke basis werd opgesteld. Voor de ontwikkeling daarvan werd TSC in het leven geroepen.

Geen tijd meer verspillen

In de VS wordt TSC vanuit twee Amerikaanse Universiteiten aangestuurd. In Europa speelt de Wageningen Universiteit en Research Centre (Wageningen UR) een centrale rol. “We moeten geen tijd meer verspillen met eindeloze discussies over wat en hoe we meten als het om verduurzaming gaat”, zegt Aalt Dijkhuizen, bestuursvoorzitter van Wageningen UR. “TSC wil een gestandaardiseerde meetmethode ontwikkelen, én het wil mogelijke oplossingen aandragen, waarmee bedrijven hun producten en processen kunnen verduurzamen.”

1 caffè latte: 200 liter water

Aan de basis van het werk van TSC ligt de zogeheten ‘Life Cycle Analysis’. Dit is een analyse die inzicht geeft in de milieu-effecten van producten in alle stadia van de levensduur van het product, van de grondstoffen tot en met de afval- of recyclefase. “Als je echt de gehele keten bekijkt, blijkt bijvoorbeeld dat voor de productie van elke caffè latte in een kartonnen wegwerpbekertje liefst 200 liter water nodig is”, zegt Helen van der Hoeven namens het Wereld Natuur Fonds. “Dat kan véél efficiënter. En accepteren we dat in toiletpapier nog steeds houtvezels traceerbaar zijn die uit het tropisch regenwoud afkomstig zijn?”

Onafhankelijk van Wal-Mart

Een ngo als het Wereld Natuur Fonds is nadrukkelijk betrokken bij TSC. “Het is géén Wal-Mart activiteit”, benadrukt Bonnie Nixon, directeur van TSC wereldwijd. “TSC wil in samenwerking met bedrijven, overheden, kennisinstituten en ngo’s nieuwe ideeën en nieuwe business models creëren.”

 

“Feit is dat we de aarde aan het uitputten zijn. We betalen nog steeds niet de echte prijs die overeenkomt met de waarde van schoon water en schone lucht. Steeds meer consumenten erkennen dat en zullen niet meer accepteren dat bedrijven onverantwoordelijk met de planeet omgaan. We moeten samenwerken aan duurzame oplossingen en niet elkaar de zwarte piet toeschuiven,” aldus nog Nixon.

Ahold doet mee

Ook Ahold is lid van TSC: “Duurzaamheidsstandaarden die voor de gehele sector gelden zijn erg belangrijk in alle schakels van de keten”, zegt Kiki Stiemer, senior vice president van Ahold’s Europese inkoop. “Ahold heeft als doelstelling al onze huismerken per 2015 duurzaam te maken, maar wij hebben geen wetenschappers in dienst en geen uitgebreide r&d-afdeling.”

 

De distributiegroep haalt ook aan dat het geen mensen heeft die voor alle producten een life cycle analysis kunnen uitvoeren, vandaar dat het samenwerkingsverband voor Ahold zo waardevol is. “Andere retailers en fabrikanten moeten zich hierbij aansluiten, zodat er een einde komt aan alle verschillende kwaliteitsaudits en –keurmerken,” klinkt het.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 mei, 2025
    Internationale expansie stuwt Lidl naar recordomzet

    Lidl heeft afgelopen boekjaar opnieuw een forse omzetstijging gerealiseerd, die in grote mate te danken is aan winkelopeningen op internationale markten. De discounter stuurt zijn omnichannel- en non-foodstrategie bij.

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Walmart schrapt 1.500 banen: neemt AI over?

    Walmart kondigt aan 1.500 banen te schrappen in een ingrijpende reorganisatie. Het gaat vooral om kantoorfuncties in technologie, e-commerce en de advertentiedivisie Walmart Connect. Hebben de techmedewerkers zichzelf overbodig gemaakt?

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Poké-keten Hawaiian rondt expansiegolf af in Den Haag

    De Belgische pokébowlformule Hawaiian heeft zijn vijftigste vestiging geopend in Den Haag. De snelle expansiegolf van de laatste jaren bereikt daarmee een eindpunt: nu wil de keten gaan focussen op verfijning in plaats van uitbreiding.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN