RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Takeaway.com ziet enorm potentieel bovenop huidige groei

icon
Food13 maart, 2019

Maaltijdleverdienst Takeaway.com heeft vorig jaar 93,9 miljoen bestellingen verwerkt, samen goed voor een waarde van 1,8 miljard euro. Toch bestellen de meeste mensen nog altijd via de telefoon, ziet CEO Jitse Groen: daar zit dus nog veel groeipotentieel voor het bestelplatform.

 

Telefoon blijft nummer één

“Het merendeel van onze groei komt nog steeds van een kanaalverschuiving, aangezien mensen van het ouderwetse bestellen via de telefoon overschakelen naar bestellen via internet en mobiel”, merkt Groen op in het jaarrapport van het maaltijdbestelplatform. Volgend jaar wordt het platform, dat in 2000 in Nederland van start ging als Thuisbezorgd.nl, twintig jaar oud en toch bestellen de meeste mensen nog via de telefoon. Dat geldt overigens voor alle twaalf landen waar het bedrijf actief is: er is nog voldoende ruimte voor aanhoudende groei, klinkt het dus.

 

“2018 was een jaar waarin we verschillende beslissingen namen waarvan we geloven dat ze een rol zullen spelen in de toekomstige ontwikkeling van ons bedrijf. Naast onze snelle organische groei hebben we niet minder dan vier bedrijven overgenomen, om ons merk te versterken, onze voetafdruk te vergroten en nieuwe technologie te ontwikkelen”, aldus nog Groen.

 

Minder verlies, meer overnames

De 93,9 miljoen bestellingen door 14,1 miljoen actieve klanten brachten de maaltijddienst een bruto-omzet 240 miljoen euro en een gecorrigeerd operationeel verlies van 11,3 miljoen euro op. Het verlies is daarmee ruim gehalveerd ten opzichte van een jaar eerder, toen het EBITDA op 27,6 miljoen euro in de min uitkwam. De brutomarge klokte af op -5% ten opzichte van -17% in 2017.

 

Vooral in Duitsland ging Takeaway de overnametoer op: het lijfde er Pizza.de, Lieferheld en Foodora in. De moeder van Thuisbezorgd.nl wil sterk op de Duitse markt inzetten, maar beseft dat het een moeilijke markt is om te penetreren en ziet dat er nog veel werk aan de winkel is. 

 

Eigen fietskoeriers in opmars

In België bereikt de maaltijddienst daarentegen naar eigen zeggen liefst 94% van de bevolking. Het aantal restaurants dat met de dienst samenwerkt, steeg met 24% naar 2718, mede met dank aan de uitrol van Scoober, een nieuwe service voor restaurants die zelf geen leveringen doen: in Brussel, Antwerpen en Gent heeft Takeaway.com eigen fietskoeriers in dienst voor de bezorgingen. Toch bestelde vorig jaar in realiteit ‘maar’ 10% van het doelpubliek, goed voor bijna een miljoen klanten.

 

Op de Nederlandse thuismarkt werkt het bestelplatform met 8084 restaurants samen, waarmee het vier miljoen klanten bedient. Het aantal bestellingen steeg met 19% en de totale waarde van alle bestellingen was er nipt geen miljard euro. Voor 2019 doet Takeaway nog geen concrete voorspellingen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN