RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eindejaarsperiode was geen feest voor Carrefour

icon
Food23 januari, 2020

De hypermarkten blijven de Franse groep Carrefour parten spelen: ook in het vierde kwartaal daalde de omzet in Frankrijk, in Italië en in België. Toch zijn er ook lichtpunten: Latijns-Amerika, Polen en Roemenië redden de meubelen, de rentabiliteit verbetert en het transformatieplan ligt op koers.

 

Stakingen en prijsinvesteringen

In het cruciale vierde kwartaal van 2019 steeg de vergelijkbare omzet van Carrefour met 3,1% naar 21,7 miljard euro. Ook over het volledige jaar was er een vergelijkbare groei van 3,1%: de omzet klokte af op 80,7 miljard euro. Maar achter dat positieve cijfer schuilen tegenstrijdige trends. Op de Franse thuismarkt zakte de omzet met 2,4% in het vierde kwartaal, vooral als gevolg van zwakke prestaties van de hypermarkten (-3,4%). Stakingen deden de verkoop geen goed. Supermarken en gemakswinkels wisten wel te groeien.
 

In België ging de vergelijkbare omzet met 1,1% naar benden, naar 1,1 miljard euro in het vierde kwartaal. Over het volledige jaar bedroeg de omzet 4,2 miljard euro, een daling met 1,5%. De markt blijft moeilijk, zegt de retailer, die ook wijst op de prijsverlagingen die Carrefour doorvoerde in november. De initiatieven op het vlak van de voedseltransitie zijn wél positief, volgens het persbericht: de ontwikkeling van biologische, lokale en huismerkproducten toont goede resultaten. Zopas raakte bekend dat een nieuwe maar vertrouwde naam de retailer in België weer op het goede spoor moet zetten: het is François-Melchior de Polignac, die ook al CEO was tussen 2013 en 2017.

 

Groei voor e-commerce

Verder in Europa blijft Italië op de sukkel, met een vergelijkbare omzetdaling van 2,6% over het volledige jaar, terwijl Spanje (+0,1%) zich herpakt en de Oost-Europese landen Polen (+4,9%) en Roemenië (+3,6%) mooie groeicijfers neerzetten. Maar vooral Brazilië (+10,4%) en Argentinië (+52,3%) bezorgen de cijfers meer kleur.
 

De retailer benadrukt dat de e-commerce-omzet in voeding met meer dan 30% steeg, en dat de rentabiliteit op groepsniveau sterk verbetert. Topman Alexandre Bompard bestempelt 2019 dan ook als een belangrijke mijlpaal voor de groep: “Ons transformatieplan werpt zijn vruchten af. De talrijke initiatieven op het vlak van de voedseltransitie, e-commerce en het concurrentievermogen worden door onze klanten als positief ervaren en bevestigen de relevantie van ons omnichannelmodel.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN