RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen Prijsvergelijking
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Evenveel prijsverhogingen als -verlagingen bij Kleine Leeuwtjes? “Delhaize verkleint verschil met concurrenten”

icon
Food5 september, 2023

Delhaize belooft prijsverlagingen van 10 tot 30% voor duizend Kleine Leeuwtjes, maar maakt die claim niet altijd waar, stelt databedrijf Daltix. De retailer noemt de prijsmeting “irrelevant”, omdat ze de evoluties bij concurrenten buiten beschouwing laat.

Gemengd beeld

Op 21 augustus kondigde Delhaize aan dat het aantal Kleine Leeuwtjes in de winkelrekken dubbel zo groot werd: voor 500 bijkomende essentiële huismerkproducten ging de prijs met 10 tot 30% omlaag, aldus de retailer, die ook een nieuwe reclamecampagne lanceerde om zijn prijsimago aan te scherpen, met als slogan (On)betaalbaar.

In hoeverre verlaagde Delhaize de prijzen van die huismerkproducten écht? Net als vorig jaar, bij de lancering van de eerste reeks van 500 Kleine Leeuwtjes, onderzocht Daltix of de bewering van de supermarktketen terecht is. Het antwoord blijkt genuanceerd. Bij de iets meer dan 500 producten die in maart al Kleine Leeuwtjes waren, voerde de retailer ongeveer evenveel prijsverlagingen als verhogingen door in de periode van maart tot nu, zo blijkt uit een analyse.

Prijsevolutie bestaande Kleine Leeuwtjes tussen maart en september

Prijsevolutie# Artikels% ArtikelsGemiddeld prijsverschil
Hoger20537%+12%
Lager19836%-12%
Gelijk14426%0%
Totaal547100%0%

Bij de nieuwe Kleine Leeuwtjes die eind augustus werden aangekondigd – en die in maart dus nog geen Kleine Leeuwtjes waren – mat Daltix de afgelopen zes maanden iets meer prijsverhogingen dan prijsverlagingen. Voor een aantal referenties koffie en thee steeg de prijs met meer dan 10% in de loop van de maand augustus.

Prijsevolutie nieuwe Kleine Leeuwtjes tussen maart en september

Prijsevolutie# Artikels% ArtikelsGemiddeld prijsverschil
Hoger11239%+9%
Lager9232%-14%
Gelijk8429%0%
Totaal288100%-1%

“Niet relevant en onjuist”

“De vergelijking die Daltix hier maakt is irrelevant”, reageert Delhaize op de nieuwe data. “Prijzen van producten evolueren permanent door verschillende omstandigheden en meer dan ooit door de inflatie. Dat geldt voor het volledige assortiment, dus ook voor de Kleine Leeuwtjes.”

Het tonen van de prijsevolutie tussen maart en september zegt niets over de inspanningen van Delhaize vergeleken met die van de concurrenten. De retailer absorbeert naar eigen zeggen een deel van de inflatie in haar marge, maar dat wordt niet gemeten in deze studie. Ook de 10% korting die Superplus-klanten krijgen op verse producten met Nutri-Score A en B wordt niet in rekening gebracht.

“Een vergelijking met de prijzen bij de concurrentie zou relevanter zijn. Uit onze interne cijfers blijkt dat andere retailers hogere inflatiecijfers tonen dan Delhaize. Voor de duizend Kleine Leeuwtjes verkleinen we het prijsverschil met de concurrenten met 10%. Dit toont duidelijk aan dat onze inspanningen wel degelijk effect hebben en dat de conclusies en interpretaties uit de studie van Daltix niet relevant en zelfs onjuist zijn.”

Delhaize wijst er tot slot op dat Colruyt Group meerderheidsaandeelhouder is van Daltix en stelt dan ook de integriteit van de studie in vraag.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN