RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnCarrefourColruytDelhaizeJumboLambrechtsRetail Partners Colruyt Group
  • Onderwerpen PrijsconcurrentieTrade & Shopper Marketing Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Exclusief onderzoek: prijs- en promotiebeleid pijnpunt voor retailers en fabrikanten

icon
Food27 oktober, 2022
Shutterstock.com

De huidige prijsdiscussies ondermijnen de strategische samenwerking tussen foodretailers en hun leveranciers, blijkt uit een exclusief onderzoek van LD&Co en RetailDetail. Toch zijn beide partijen het erover eens dat sterker samenwerken een must is.

Peilen naar wederzijdse verwachtingen

Stellen dat de verhoudingen tussen supermarktketens en fabrikanten momenteel gespannen zijn in de aanloop naar de eindejaarsgesprekken, is een open deur intrappen. Al het hele jaar verlopen gesprekken over kostenstijgingen en prijsverhogingen bijzonder moeizaam. Maar in welke mate weegt die situatie ook op de langetermijnrelaties tussen beide partijen? Naar aanleiding van het Trade & Shopper Marketing Congress van vorige week, lanceerde RetailDetail in samenwerking met Luc Desmedt van LD&Co en Dirk Vanderveken van Shopperware een enquête bij retailers en leveranciers.

Het uitgangspunt: naast het onderhandelen over prijzen en condities, hebben leveranciers en retailers elkaar nodig om de sell-out per categorie te optimaliseren. Elk van beide partijen heeft kennis en inzichten die de andere niet of nauwelijks heeft. Als je die samenlegt, krijg je ‘1+1=3’.  Dat is de essentie van categoriemanagement. In een periode waarin het koopgedrag van de shoppers ongeziene verandering vertoont, is het bepalen van het juiste assortiment, prijs- en promotiestrategie en shoppercommunicatie zo mogelijk nog pertinenter dan ooit tevoren. Daarom onderzochten we in welke mate CatMan vandaag is ingeburgerd bij beide partijen, wat daarbij de wederzijdse verwachtingen zijn en in welke mate deze worden ingevuld.

Eerst commercieel akkoord, dan volgt de rest

Het onderzoek vond plaats in september. Zowel merkleveranciers als huismerkfabrikanten namen deel, net als zes foodretailers: Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Delhaize, Retail Partners Colruyt Group en Spar Lambrechts. Eerste conclusie: hoewel CatMan al meer dan dertig jaar oud is, is het actueler dan ooit. Alle retailers geven een ‘top 2 box score’ (helemaal akkoord/akkoord) aan de stelling ‘We consider category management as a key enabler of our commercial strategy’ en bij de leveranciers is dat 82%. Een ruime meerderheid van beide partijen erkent dat een sterke samenwerking een must is om het potentieel van CatMan optimaal te benutten; maar twee op drie retailers geven daarbij aan dat er een commercieel akkoord moet zijn vooraleer er van categoriemanagement kan worden gesproken. Bij leveranciers is die mening (logischerwijs) een stuk minder uitgesproken: 46%.

Er is echter nog werk aan de winkel: slechts 50% van zowel leveranciers als retailers erkent dat ze voldoende expertise en resources hebben. Bij het wederzijds evalueren van elkaars CatMan-capaciteiten, blijken de retailers een stuk milder te zijn dan de leveranciers: 50% van de retailers verklaart dat in het algemeen leveranciers voldoende expertise in huis hebben, terwijl dat omgekeerd slechts 18% is. 

De categorie, niet het product

Op de open vraag aan retailers waaraan best-in-class leveranciers moeten voldoen op het vlak van categoriemanagement, geven de respondenten op de eerste plaats aan dat ze verwachten dat leveranciers grondig inzicht hebben in de commerciële filosofie en dynamiek van de retailers en dat ze dit vertalen in hun voorstellen. Daarbij is een objectieve, transparante houding gewenst, die vertrekt vanuit de totale categorie, en niet vanuit de producten van de leverancier. Vijf van de zes retailers geven aan dat leveranciers te veel focussen op hun producten en te weinig redeneren vanuit de totale categorie.

Wat vinden retailers belangrijk in categoriemanagement? Drie activiteiten steken er bovenuit. Allereerst: het delen van een categorievisie. Op twee: joint business planning, en op drie het delen van shopperinzichten. Ze worden echter niet op hun wenken bediend: slechts een minderheid van de leveranciers geeft aan deze activiteiten frequent of continu aan te bieden, terwijl ook slechts een minderheid van de retailers de algemene kwaliteit van deze activiteiten een hoge score geeft. Leveranciers hebben wel hun redenen om voorzichtig om te gaan met het delen van shopperinzichten: ze vinden dat er meer uitwisseling zou moeten zijn van data in plaats van hiervoor (veel) te moeten betalen. Dit zou leveranciers toelaten om nog beter onderbouwde voorstellen op maat te ontwikkelen.

Nood aan ‘revenue management’

Heel interessant zijn uiteraard ook de bevindingen met betrekking tot prijs en promotie: beide partijen hebben daar wel een en ander over te melden. Een heet hangijzer is het vinden van de juiste balans tussen enerzijds het doorrekenen van de gestegen kosten in de verkoopprijs en anderzijds betaalbaar blijven voor de shopper en concurrentieel tegenover de competitie (hetzij huismerken, hetzij andere retailers).

Een meerderheid bij beide partijen geeft aan dat de huidige discussies een constructieve samenwerking ondermijnen. In elk geval blijkt er nood te zijn aan degelijk revenue management: slechts 21% van de leveranciers beschouwt het delen van inzichten en advies inzake prijszetting als een courante activiteit, terwijl geen enkele retailer de kwaliteit hiervan een hoge score geeft. Dit lijkt iets beter te zijn voor advies inzake promoties: hier geeft 34% van de leveranciers aan dat ze dit geregeld doen. Maar slechts één van de zes retailers blijkt hierover tevreden te zijn.

Veelzeggend in de context van promoties is de volgende opmerking van een leverancier: “De huidige promo-aanpak is niet duurzaam en verlieslatend. Het is niet meer haalbaar dat promoties volledig moeten betaald worden door leveranciers. We zouden moeten evolueren naar een co-financing model, zodat promo interessant blijft voor beide partijen.”

Jumbo en Colruyt

Als uitsmijter vroegen we de leveranciers om de foodretailers te beoordelen op het vlak van hun openheid met betrekking tot categoriemanagement, en met betrekking tot hun expertise. Jumbo blijkt het meest vragende partij te zijn voor categoriemanagementondersteuning. Niet al te verwonderlijk: de nieuwkomer kent de Belgische markt nog onvoldoende en kan input dus goed gebruiken. Kruidvat en Carrefour vervolledigen de top drie.

Op het vlak van expertise is marktleider Colruyt nummer één, gevolgd door Delhaize en Albert Heijn. Drie van de zes retailers hebben ook aangegeven welke leveranciers zij als best-in-class beschouwen, maar omwille van de kleine steekproef verkiezen we deze info niet te publiceren.

Meer weten over dit onderzoek? Klik hier om contact te nemen met Luc Desmedt van LD&Co.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

De huidige prijsdiscussies ondermijnen de strategische samenwerking tussen foodretailers en hun leveranciers, blijkt uit een exclusieve survey van LD&Co en RetailDetail. Toch zijn beide partijen het erover eens dat sterker samenwerken een must is.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 maart, 2023
    Jumbo-aandelen herverdeeld over familie

    De kinderen van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd hebben nu elk een derde van de supermarktketen in handen. De herschikking volgt op het overlijden van Karel van Eerd in december.

  • icon
    Food23 maart, 2023
    Mondelez maakt meer Tuc en Prince in Herentals

    Mondelez breidt zijn koekjesfabriek in Herentals verder uit. In 2024 moeten een extra productielijn voor Tuc-zoutjes en een hele nieuwe productiehal voor Prince klaar zijn.

  • icon
    Food22 maart, 2023
    Opmerkelijke primeur: prijskorting voor Duvel

    Voor het eerst in z’n geschiedenis staat Duvel in promotie. Nooit eerder gaf het blonde biermerk prijskorting, maar de concurrentie in de biermarkt blijkt bikkelhard…

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN