RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Extreme" prijsstijgingen voor voedingsmerken in Nederlandse supermarkten

icon
Food27 augustus, 2019

A-merken worden duurder in Nederlandse supermarkten: de kloof met de huismerken wordt groter. Steeds meer ketens hanteren lokale prijzen. Jumbo blijft beduidend goedkoper dan Albert Heijn, maar de goedkoopste is online supermarkt Picnic.

 

Btw-verhoging

De Consumentenbond vergeleek in juli de prijzen van 150 A-merken en 120 huismerken bij de vijftien grootste supermarktketens van Nederland. Opvallendste conclusie: het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is gegroeid naar ruim 40%. Een jaar geleden was dat nog 36% en in 2015 was het verschil 31%. Voor een kar met negentig A-merken betaalden de onderzoekers dit jaar 177 euro, voor een wagentje met huismerkproducten 105 euro.

 

De prijsstijgingen kunnen voor een deel het gevolg zijn van de verhoging van het laagste btw-tarief voor voeding: dat ging begin dit jaar van 6% naar 9%. De stijgingen zijn bij A-merken echter vaak veel hoger, zegt de Consumentenbond, soms zelfs “extreem”. Unox stevige erwtensoep uit blik werd bijvoorbeeld 30% duurder en Blue Band voor koken, bakken en braden zelfs 48%. Zulke sterke prijsstijgingen observeerde de studie niet bij de huismerken.

 

Lokale prijzen

Over het gehele assortiment bestaat er geen goedkoopste supermarkt, daarom maakt het rapport een opsplitsing tussen A-merken en huismerken. Online supermarkt Picnic en sommige winkels van Hoogvliet en Jumbo hebben de laagste prijzen voor A-merken: zij zijn 5% goedkoper dan het gemiddelde. Aldi en Lidl zijn het goedkoopst voor huismerken, gemiddeld zelfs tot 15% voordeliger. Zowel voor A-merken als huismerken is Spar de duurste keten.

 

Enkel Picnic krijgt van de consumentenorganisatie het Laagste Prijs-predicaat: de onlinespeler hanteert overal dezelfde prijzen. Steeds meer Nederlandse supermarkten daarentegen hanteren lokaal verschillende prijzen. Dit was al zo bij Jumbo en Hoogvliet, en het geldt nu ook bij Plus. Van de Jumbo-filialen bijvoorbeeld hanteert 15% de laagste prijzen, 30% is gemiddeld geprijsd en 55% heeft de hoogste prijzen. Het prijsverschil zit vooral bij de A-merken. Albert Heijn, dat nationale prijzen hanteert, is voor A-merken 4% duurder dan de duurste Jumbo-winkels, en voor huismerken 7%.

 

Nederland-België

Er vallen wel wat kanttekeningen te maken bij de studie van de Consumentenbond. Het aantal vergeleken producten is vrij klein, en aanbiedingen werden niet meegerekend, wat een vertekend beeld kan geven – A-merken staan immers veel vaker in promotie dan huismerken.

 

De grote lijnen van de prijsvergelijking bevestigen echter wel een conclusie die RetailDetail eerder deze zomer publiceerde: de prijsverschillen tussen België en Nederland worden voor voeding steeds kleiner. Een analyse door Daltix van de prijsevoluties bij Albert Heijn in België en in Nederland toonde aan dat de voedingsprijzen bij de retailer sterker stegen in Nederland, en dat die prijsstijgingen niet volledig konden worden toegeschreven aan de btw-verhoging.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over

    TNS Food, de Belgische specialist in diepgevroren kroketten, ovenhapjes en snacks, komt in handen van GoodLife Foods, de eigenaar van snacksmerken als Bicky, Mexicano en van Oers. Innovatievermogen TNS Food, opgericht in 2000 door Daphne Aers, is gespecialiseerd in hoogwaardige kroketten, ovensnacks en maaltijdcomponenten. De producten worden op de markt...

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Nog enkele prikacties bij Lidl, maar ook “constructief overleg”

    De sociale onrust gaat stilaan liggen in de Belgische winkels van Lidl, terwijl er overleg loopt over de hoge werkdruk. Dinsdag waren er nog enkele prikacties in Vlaanderen, geen in Wallonië.

  • icon
    Food17 juni, 2025
    Nieuw voedingsadvies doet charcuterie en alcohol in de ban

    Charcuterie, ultrabewerkte voeding, frisdrank, alcohol en toegevoegde suikers zijn te mijden volgens nieuwe voedingsaanbevelingen waarmee de Hoge Gezondheidsraad Belgen wil helpen om gezonde voedingskeuzes te maken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN