RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Fabrikanten vertonen schrijnend gebrek aan kennis over prijzen en marges”

icon
Food12 maart, 2019

Veel merkfabrikanten hebben er geen idee van, hoe de exploitatierekening van een supermarkt eruit ziet. Een opleiding zou geen slecht idee zijn, vindt Carrefour-uitbater Dominique Nuytten.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Shoppers kunnen een product pas kopen als het zichtbaar en in voldoende hoeveelheid aanwezig is in de winkelrekken. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid van fabrikanten en retailers, zegt Dominique Nuytten, uitbater van twee Carrefour Express-winkels en één Carrefour Market aan de Belgische kust. Hij spreekt met gezag, want voor hij franchisepartner werd, was hij lid van het directiecomité van Carrefour Belgium.
 

“Veel A-merkfabrikanten zijn al tevreden wanneer hun nieuw product met succes geïntroduceerd raakt op de inkoopcentrale van de retailer, vaak na betaling van een niet onaardige som. Maar dan pas begint het echte werk, wil men tot een succesverhaal komen,” zegt hij. Er zijn wel planogrammen, maar uiteindelijk hebben ondernemers een redelijk grote autonomie als het gaat om het praktisch invullen van hun rekken. Dat biedt mogelijkheden voor merkfabrikanten. Alleen blijken die nauwelijks inzicht te hebben in het zakenmodel van een supermarkt.

 

Wereldvreemd

“Een heikel punt is het gebrek aan kennis over prijzen en winstmarges. Het zou  toch wel handig en nuttig zijn, als fabrikanten enige notie hadden van hoe de exploitatierekening van een supermarkt eruit ziet. Hoe kan je mij overtuigen dat een bepaalde aanbieding interessant is, als je geen flauw idee hebt van de gemiddelde winstmarge van je categorie voor mijn winkel?” vraagt Nuytten zich af.
 

“Ik zou willen pleiten voor wat meer kennis van zaken en inlevingsvermogen.  Onlangs zat ik aan tafel met accountmanagers van een grote speler in de FMCG. Ze wilden meer schapruimte krijgen voor hun producten, maar ik kon hen aantonen dat hun assortiment per lopende meter niet meer opbracht dan de naastliggende families. Tot mijn grote verbazing gingen zij ervan uit dat ze met een winstmarge van 12% ver boven het gemiddelde van de winkel lagen… Ik vind dat elk hoofdkantoor een opleidingssessie zou moeten geven aan alle fieldmedewerkers, van hoog tot laag, over de exploitatierekening van een supermarkt. Pas dan zullen zij gewapend zijn om met goeie argumenten het gesprek aan te gaan met de retailer.”

 

“Wees creatief”

De ondernemer roept ook de marketingafdelingen bij fabrikanten op om minder wereldvreemd te worden, en mee te denken met de fieldmedewerkers en de retailers. “Wees creatief en durf de platgetreden paden te verlaten.”
 

Voelt u zich uitgedaagd? Op het RetailDetail Trade & Shopper Marketing Congress komt Dominique Nuytten verhelderen op basis van welke criteria retailers ingaan op introducties, promotievoorstellen of displayacties. Het evenement vindt plaats op donderdag 21 maart in Living Tomorrow (Indringingsweg 1, 1800 Vilvoorde). Ook sprekers van AB InBev, Van Marcke, Bake&Co en StepUp Consulting betreden er het podium. Bovendien presenteert Luc Desmedt van LD&Co de resultaten van een exclusief onderzoek naar trade & shoppermarketing in België, met input van grote retailers en merkfabrikanten. Via deze link vindt u laatste details over het programma en de sprekers, en kan u zich inschrijven.

 

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN