RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Factcheck: Betaalt niemand meer voor cacao dan Tony's Chocolonely?

icon
Food11 december, 2020

Tony’s Chocolonely, de chocoladeproducent die streeft naar 100% slaafvrije chocolade, zegt meer te betalen voor cacao uit Afrika dan eender welke andere producent. Maar klopt die bewering wel?

 

Leefbare prijzen

“We zijn nog lang niet perfect, maar in de markt betaalt niemand meer voor een kilo cacao dan wij,” zo stelde topman Henk Jan Beltman van de “ethische chocolatier” Tony’s Chocolonely deze week in een duiding bij de jaarcijfers. Die uitspraak klopt niet helemaal, reageert Belinda Torres Leclercq van Oxfam België.
 

“Hoeveel een bedrijf aan boer per kilo cacao betaalt, krijgt steeds meer aandacht en dat is een bijzonder gunstige evolutie. Bedrijven die zich engageren voor een leefbaar inkomen voor boeren, worden ook geacht ‘leefbare prijzen’ te betalen. Die prijs moet de gemiddelde boer (met een gemiddelde grootte van plantage, haalbare productiviteit, gemiddelde uitgaven, …) in staat stellen om een waardig leven te leiden,” stelt ze.
 

Recent onderzoek berekende hoeveel zo’n leefbare prijs zou moeten bedragen: voor Ivoorkust komt dat neer op 3.166 dollar per ton en voor Ghana op 3.116 dollar per ton. In de praktijk blijkt dat geen enkele afnemer in de buurt komt van die bedragen. Tony’s Chocolonely betaalt 1.960 dollar in Ivoorkust en 1.860 dollar in Ghana. Dat is inderdaad meer dan de grote chocoladebedrijven, maar Oxfam Fair Trade betaalt nog meer: 2.668 dollar per ton in Ivoorkust. Er hoort wel een kanttekening bij: Tony’s Chocolonely sourcet ongeveer 10.000 ton per jaar, Oxfam Fair Trade slechts 70 ton per jaar.

 

Langetermijnrelaties

In een reactie zegt Tony’s Chocolonely dat het in Ivoorkust 2.200 dollar per ton cacao betaalt en in Ghana 2.100 dollar. Die prijzen zijn inclusief fairtradepremie en een extra premie. Dit is de zogeheten Living Income Reference Price, die de producent samen met Fairtrade heeft vastgesteld op basis van onafhankelijk onderzoek. Bovenop deze prijs betalen het bedrijf nog een coop-fee van 50 dollar per ton.
 

Daarnaast investeert Tony’s Chocolonely in productiviteit om boeren een hoger inkomen te laten verdienen en gaat het bedrijf langetermijnrelaties aan met coöperatieven, zodat boeren voor een langere periode verzekerd zijn van een hoger inkomen. Verder doneert Tony’s 1% van de omzet aan de Chocolonely Foundation voor gemeenschapsprojecten zoals het bouwen van scholen en waterputten. Alles bij elkaar komt dit neer op ruim 2 miljoen euro afgelopen jaar of ruim 400 dollar per ton cacao.
 

Tony’s Chocolonely heeft afgelopen jaar 5537 megaton aan cacao ingekocht. 9900 megaton is het doel dit jaar.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN