RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Financieel jaar begint degelijk voor Metro Group

icon
Food11 februari, 2014

“Duidelijke verbetering”

Iin het eerste kwartaal (oktober 2013 tot en met december 2013) steeg het EBIT van 985 miljoen euro naar 1.094 miljoen euro. “Met deze prestatie hebben we een solide fundering gelegd voor het behalen van onze doelstellingen voor het financieel jaar 2013/14. […] We zien een duidelijke verbetering in de ontwikkeling van de vergelijkbare omzet en onze groeifactoren – online en leveringen – groeien verder”, zegt CEO Olaf Koch.

 

De totale omzet van de groep kwam uit op 18,7 miljard euro, tegenover 19,4 miljard euro een jaar eerder: een daling van 3,3 procent die vrijwel volledig te wijten was aan wisselkoersbewegingen en veranderingen binnen het bedrijf. Worden die effecten in rekening genomen, dan stijgt de omzet van Metro Group met 1,1 procent. De nettowinst van Metro Group steeg van 129 miljoen euro voor het kwartaal vorig jaar naar 514 miljoen euro dit jaar.

 

De grootste stijgingen qua omzet waren te vinden bij leveringen en online verkoop: bij leveringen steeg de omzet met 17,5 procent tot 0,7 miljard euro, de online verkoop verdubbelde bijna (+47,2%) tot 0,4 miljard euro.

 

Sterke daling in Oost-Europa

Op de thuismarkt Duitsland daalde de omzet met 1,0 procent, terwijl in de rest van West-Europa de inkomsten stabiel bleven (+0.1%). In Oost-Europa was er sprake van een daling van 10,8 procent ten gevolge van het verdwijnen van enkele filialen. De vergelijkbare omzet in die regio steeg wel met 4,6 procent.

 

In de regio Azië/Afrika steeg de omzet met 7 procent in lokale munt en als het terugtrekken van Media Markt in China in rekening wordt genomen, dan steeg de omzet zelfs 11,3 procent. Omwille van wisselkoerseffecten daalde de omzet in euro’s echter met 1,1 procent.

 

Omzetdaling bij meeste onderdelen

De omzet bij Metro Cash & Carry zakte met 1,1 procent van 8,6 miljard euro naar 8,5 miljard euro. De grootste daling was merkbaar in Oost-Europa (-2,6%) en Duitsland (-2,1%). In Azië/Afrika was er sprake van een stijging van 2,7 procent.

 

Ook bij Media-Saturn was er sprake van een lichte daling (-0,7%), van 6,65 miljard euro naar 6,60 miljard euro. Dat was te wijten aan een daling van 2,2 procent in Oost-Europa, terwijl de andere markten vrijwel stabiel bleven.

 

De omzet van Real viel dan weer terug met maar liefst 16 procent (van 3,1 miljard euro naar 2,6 miljard euro), doordat Metro vrijwel volledig Real Oost-Europa heeft verkocht aan Groupe Auchan. Enkel Real in Polen en Real in Turkije werden nog opgenomen in de cijfers, maar ook Real Polen zal vanaf het volgende kwartaal verdwijnen.

 

Galeria Kaufhof, dat vrijwel enkel in Duitsland actief is, tenslotte kende een kleine omzetstijging van 0,6 procent, van 996 miljoen euro naar 1.002 miljoen euro.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN