RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize legt goede eerste resultaten voor

icon
Food17 november, 2016

Het nieuwe fusiebedrijf Ahold Delhaize heeft de resultaten voor het derde kwartaal bekend gemaakt. Daarin viel op dat vooral de online verkoop een sterke groei kende: die ging met een kwart de hoogte in vergeleken met een jaar eerder.

Ook pro-formaomzet stijgt

De omzet van Ahold steeg met 64,2% naar 13,9 miljard euro, terwijl de nettowinst met 24,9% groeide naar 236 miljoen euro. Die sterke stijging is wel te danken aan het feit dat de resultaten van Delhaize nu worden meegerekend en het vorig jaar enkel ging over de omzet van Ahold. De pro-formaomzet, een vergelijking met de gecombineerde omzet van Ahold en Delhaize in het derde kwartaal van 2015, steeg met 2,6%. Daarbij valt op dat de online consumentenomzet met 25,1% steeg ten opzichte van 2015 en dat op een pro-formabasis.

 

“We zijn blij om een goede prestatie aan te kondigen in de eerste kwartaalresultaten sinds we onze fusie in juli hebben afgerond”, zegt CEO Dick Boer. “Ondanks moeilijke omstandigheden op sommige markten wist Ahold Delhaize een omzetgroei te behalen.”

 

Matige prestatie in VS, 1 miljard euro omzet bij bol.com

In de Verenigde Staten heeft Ahold Delhaize wel nog steeds last van dalende prijzen, maar dat werd volledig goedgemaakt met gestegen volumes. Bij Ahold USA steeg de pro-formaomzet met 2% naar 5,21 miljard euro, terwijl er bij Delhaize America een groei van 0,6% naar 3,89 miljard euro zichtbaar was.

 

In Nederland, waar voor de fusie enkel Ahold aanwezig was, groeide de omzet met 4,3% naar 2,9 miljard euro. Online was de groei veel sterker, met een omzetgroei van 30% dankzij goede prestaties van zowel bol.com als ah.nl. Bol.com haalde sinds het begin van het jaar trouwens al 1 miljard euro omzet, een record voor een Nederlandse webshop. Dat wil echter nog niet zeggen dat de online shop winstgevend is: Ahold Delhaize blijft immers sterk investeren in de groei van het webwarenhuis. Net als vorig jaar wil het ongeveer 60 miljoen euro pompen in de webshop.

 

In België, waar de inkomsten vooral aan Delhaize te danken zijn, steeg de omzet met 1,7% naar 1,21 miljard euro. Hier waren het vooral de franchisewinkels die sterk presteerden, terwijl de winkels in eigen beheer mindere cijfers voorlegden.Ook bol.com presteerde bijzonder goed, dankzij de vooruitgang van het Plaza-platform.

 

In de rest van Europa ten slotte haalde Ahold Delhaize een omzet van 1,34 miljard euro, goed voor een groei van 8,4%. Vooral in Griekenland en Roemenië presteerde het supermarktbedrijf sterk.

 

Ahold had gisteren ook al goed nieuws te melden, want het won een rechtszaak tegen de eigen franchisenemers. Die willen een groter deel van de koek, maar kregen van de rechtbank over de hele lijn ongelijk. Wel stelde de rechter dat beide partijen opnieuw rond de onderhandelingstafel moeten gaan zitten.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN